Efterlängtat mål för Brithén
Publicerad: 2019-02-12
Efter match
Han har gjort en stark säsong i en kedja som har varit lagets bästa sedan den komponerades. Det var dock ett tag sen Rögles center Ted Brithén gjorde mål så därför kände han lättnad att få vara med och bidra med ett i 5-2-segern över Örebro.

Trots en inte helt övertygande insats rakt igenom så kunde ändå Rögle ta tre viktiga poäng i omstarten efter landslagsuppehållet när Örebro kom till Lindab Arena på tisdagskvällen.
Lagom till matchen hade lagets succékedja med Daniel Zaar, Leon Bristedt och centern Ted Brithén återförenats efter Bristedts avstängning.
Succén infann sig omgående och det var den trion som visade vägen för Rögle när spelet kanske inte klaffade till hundra procent.
– Skönt att vi fick spela tillsammans igen och kul att vi alla tre fick göra ett mål vardera också. Vi har haft bra kemi hela tiden och i kväll tycker jag att vi visar vägen, säger en nöjd Ted Brithén efter matchen och fortsätter att kommentera matchen i övrigt:
– Det var rörigt och oordnat spel i dag och det är inte sällan det ser ut så efter ett uppehåll. Tycker ändå att vi har ett lugn hela matchen trots att vi släpper in Örebro några gånger. Det känns som att vi redde ut det till sist och det är också en styrka.

Knappt åtta minuter in i den tredje perioden gjorde Brithén 4-2 till Rögle och gav laget lite marginal att bygga vidare på för resten av matchen. Målet var hans nionde för säsongen men det första på ett tag.
– Visst var det ett tag sen nu jag gjorde mål så det kändes ju så klart skönt. Jag kom i ett friläge men fick inte träff på pucken som gick utanför när jag sköt. Fast jag snappade upp returen bakom mål och försökte sen träffa målvakten. Hoppades sen på att den skulle studsa på honom och in vilket den ju gjorde, förklarar han lättad och skojar sen lite angående det något annorlunda målet:
– Jag verkar ju inte kunna göra mål på ett normalt vis längre. Fast det oväntade skottet är ofta det bästa, säger han och ler när han påminns om att han har gjort liknande mål den här säsongen.

Eftersom Brynäs tog en poäng i sin match så ligger Rögle kvar på 11:e plats i SHL-tabellen just utanför Play In. Jakten på slutspel går vidare och poängen blir ju viktigare hela tiden.
– Vi ska försöka att ta så många poäng vi kan nu. Det är kanske inte så viktigt hur det ser ut för nu gäller det att minimera misstagen och spela enkelt. Tidigare har vi spelat bra hockey men kanske inte fått så mycket poäng med oss. I fortsättningen får det gärna bli tvärtom. Om det blir slutspel direkt eller det blir via Play In spelar ingen roll. Bara vi tar oss dit på något vis, avslutar Ted Brithén.

Patric Andersson