Tråkig SHL-debut för Mingoia och Johnsson
Publicerad: 2018-12-19
Efter match
Den ene är en inlånad allsvensk forward och den andre en juniorback från de egna leden. Både Trevor Mingoia och Isac Johnsson gjorde sin SHL-debut i den tunga hemmaförlusten (0-4) mot Brynäs.

Brynäs passar så här långt Rögle ganska illa säsongen 2018-19. Vid den andra hemmamatchen för säsongen blev det åter igen förlust 0-4 mot gästrikarna från Gävle.
Fast matchen såg inte alls ut som siffrorna viasade. Rögle dominerade matchen och t ex vann laget skottstatistiken överlägset.
Fast en storspelande Joacim Eriksson i Brynäs-målet i kombination med hemmalagets ineffektivitet, gjorde att Brynäs kunde ta en klar seger.

En som dock trodde att han hade fått hål på Brynäsmålvakten var debuterande forwardslånet Trevor Mingoia.
I tredje perioden rundade han målburen och tråcklade in pucken. Målet dömdes emellertid bort på grund av spelare i målgården.
– Jag fokuserade bara på att komma runt kassen och få in pucken. Vad som hände framför målet kunde jag inte uppfatta. Fast när jag såg reprisen på mediakuben så anade jag att det kunde bli bortdömt, sa Mingoia efter matchen.

Om sin SHL-debut i övrigt tyckte han att det fungerade helt okej och att han hade en bra omgivning.
– Visst var jag nervös i början och de första bytena kändes lite tuffa. Fast jag kom in i det efterhand och hade även bra hjälp av mina kedjekamrater (Mattias Sjögren och Linus Sandin) så jag ger ändå mig själv godkänt, säger han och fortsätter angående matchen i övrigt:
– Tyckte vi skapade massor av chanser och hade otur som inte fick in pucken. Fast vi måste bli effektivare framöver annars blir det svårt att vinna matcher.
Att han redan nu skulle spela i SHL var inget han trodde när säsongen i Västervik inleddes.
– Jag visste inte hur det fungerade och om man kunde bli utlånad på det här viset. Fast jag är glad att Västervik gav mig den här möjligheten och jag har den klubben att tacka för att det har gått så bra för mig sen jag kom till Sverige. Vill även tacka Rögle för den här chansen att visa upp mig, säger Trevor Mangoia

En annan spelare som gjorde sin SHL-debut, efter några byten i tredje perioden, var unge backen och egna produkten Isac Johnsson.
Han fick veta efter träningen i går att han var uttagen och det blev till och med några byten ihop med kusinen Samuel Jonsson.
– Svinkul att få några byten även om det självklart var nervöst. Askul också att få spela med "Samme" fast det var inte första gången. Vi spelade en del ihop i J20 förra säsongen också, säger Isac Johnsson och tänker tillbaka till innan säsongen startade:
– Detta är min första riktiga säsong i J20 och jag hade inte som mål att ta mig upp i A-laget redan nu. Mitt fokus var på att göra så bra ifrån mig som möjligt i J20 och sen ta det därifrån. Fast visst drömde man lite att man kanske skulle få chansen och nu hoppas jag på fler matcher i A-laget.

Patric Andersson