Christoffer Rifalk klar för Rögle BK
Publicerad: 2019-05-08
Lagbygget 19/20
Rögle BK har gjort klart med en av landets mest spännande målvakter. Christoffer Rifalk, 22, som gjorde stor succé i SHL-kvalet med Oskarshamn tidigare i våras har skrivit på ett tvåårskontrakt med Rögle.

– Christoffer Rifalk är en ung, spännande och mycket talangfull målvakt som redan hunnit visa sin klass på en hög nivå och mot kvalificerat motstånd. Vi är väldigt glada och excalterade att Christoffer ansluter till vårt lag, säger Rögles sportchef Chris Abbott efter att ha nått en överenskommelse med Oskarshamn som gör att Rifalk spelar SHL-hockey i Rögledressen de kommande åren.

Christoffer Rifalk ser fram emot flytten till Ängelholm och Catena Arena:
– Det ska bli riktigt kul. Det är såklart tråkigt att lämna alla kompisar i Oskarshamn men jag tror väldigt mycket på Rögle och den satsning som görs där och vill vara med på den resan, säger Christoffer.
Rögles nye målvakt är bara 22 år men har redan en hel del seniormatcher i bagaget. Fostrad i Kalix och efter fyra år i Luleå återvände han till moderklubben som sistaårsjunior för att börja spela seniorhockey i division 1.
De fyra senaste säsongerna har han spelat seniorhockey i Kalix och senare Oskarshamn och har redan gjort 136 A-lagsmatcher och med en imponerande statistik trots ett allt bättre motstånd.
– För mig har det hela tiden varit viktigt att få speltid i seniorsammanhang och det har hjälpt mig i min utveckling. Nu ser jag fram emot att kliva upp på nästa nivå, till SHL, säger han.

Chris Abbott ser fram emot att ha den lovande burväktaren i sitt lag framöver:
– Christoffer har utvecklats stadigt under en rad av år nu för att försöka nå sitt mål att spela på den högsta nivån. Han är en bra teknisk skolad målvakt, bra på att se pucken även med mycket trafik framför sig och är redan stark med klubba och puck. Vi ser fram emot att ha Christoffer mellan våra stolpar de närmsta åren, säger Chris.
Kontraktet med Christoffer Rifalk är på två år, över säsongen 2020/21.

Fakta/Christoffer Rifalk
Född: 6 juli 1996 i Kalix.
Längd/vikt: 187 cm/85 kg. Position: Målvakt. Plockar: Vänster.
Moderklubb: Kalix HF.
Landskamper: 5 U.
Draftad: -.
Karriär: Fostrad i Kalix och som U16-spelare gick han till Luleå. Säsongen 11/12 blev han utsedd till bäste målvakt i TV-pucken. Efter fyra säsonger i Luleå återvände han till moderklubben för att som sistaårsjunior börja spela seniorhockey i division 1. Gjorde två bra säsonger i ettan innan Oskarshamn i Allsvenskan blev nästa steg. Den gångna säsongen tog Christoffer ett nytt steg i sin utveckling och var en stor bidragande orsak till att Oskarshamn avancerade till SHL.
Aktuell: Har skrivit tvåårskontrakt med Rögle BK, över säsongen 2020/21.