Ludvig Rensfeldt i nygammal roll
Publicerad: 2017-10-10
A-lag
Ludvig Rensfeldt tar ett kliv in i banan och får en nygammal roll. Till torsdagens bortamöte mot Luleå kommer den 25-årige anfallaren att ta en centerposition.

– Det ska bli riktigt kul att få köra som center, det ser jag fram emot, säger Ludvig efter tisdagens träning.
– Det är ju inte en helt ny position för mig. Upp till junioråldern spelade jag både ytterforward och center och innan jag kom till Rögle så spelade jag center en hel säsong, fortsätter han.

Rensfeldt gör sin fjärde säsong i Rögle och fansen har vant sig vid att se den hårt arbetande forwarden längs sargerna och framför mål där han varit bra, både på att skymma motståndarmålvakterna och att ta hand om eventuella returer.
Tränarna har valt att den här veckan testa Ludvig som center.
– Ludvig är en stor och stark spelare med ett bra spelsinne. Vi tror han kan bli mer delaktig i spelet, sätta stopp och leverera puckarna till anfallarna på kanterna, säger tränare Anders Eldebrink om platsbytet.

I veckans inledande träningar har Rensfeldt gått som center mellan Sebastian Collberg och Juhamatti Aaltonen.
– Det är två snabba och skickliga spelare och det känns bättre och bättre, det ska bli roligt.
Vad blir den största förändringen för dig som center?
– Största skillnaden blir i egen zon. Jag får ta ett större ansvar, hjälpa backarna mer och jobba ut i hörnen. Jag får en lite lägre position i banan och ska vara tredje gubben hem. Samtidigt blir jag mer involverad i spelet.

Ludvig är inte nöjd med säsongsinledningen, varken för egen del eller lagets:
– Nej, det har varit sådär för mig personligen. Jag behöver komma upp mer. Det är såklart aldrig kul att förlora matcher, alla som håller på med idrott vet hur kul det är att vinna tillsammans. Det är lätt att fundera och grubbla mycket när det inte går bra.
– Det är viktigt att försöka hålla uppe humöret och ge varandra energi varje dag. Det handlar om att jobba metodiskt och rätta till felen.

Rögle har bara en match den här veckan, bortamatch mot Luleå på torsdag, eftersom Lindab Arena är upptaget av ICA Maxis Arenashow.
– Vi behöver starta bra och inte vara så passiva som mot Karlskrona i lördags. Luleå kommer att köra och det är viktigt vi är med och försöker ta initiativet även om vi är bortalag, avslutar Ludvig.