NHL-meriterad back klar för Rögle
Publicerad: 2019-02-17
Nyhet
Rögle BK förstärker på backsidan inför det spännande slutskedet av SHL-säsongen. 27-årige välväxte kanadensiske försvararen Éric Gélinas med bland annat nästan 200 NHL-matcher i bagaget har skrivit på för Rögle säsongen ut.

Innan transferfönstret stängdes vid midnatt mot lördagen registrerades Éric Gélinas från KHL-laget Slovan Bratislava för Rögle och under helgen har de sista detaljerna gällande övergången lösts.
Den 193 centimeter långe och 98 kilo tunge backen kommer till Ängelholm i början av veckan och ansluter till laget på tisdag är det tänkt.
– Vi har riktigt glada att kunna addera en spelare av Érics kaliber till vår trupp i det så viktiga slutskedet av säsongen. Vi har sett Éric spela live den här säsongen och han har egenskaper som vi tror passar riktigt väl in hos oss. Éric är ett rutinerat proffs bra meriter och erfarenhet som vi kommer att ha nytta av i slutskedet av grundserien. Det är en stark och rörlig spelare med ett riktigt tungt skott från blå, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

Rögles sportsliga ledning har under den senaste tiden scannat av spelarmarknaden och fokus har främst varit efter ännu en back eftersom man ännu inte vet hur det blir med långtidsskadade Ben Youds medverkan framöver. När Gélinas blev tillgänglig agerade Rögle, även om spelaren för tillfället rehabiliterar från en mindre överkroppsskada:
– Éric är i slutskedet av rehabiliteringen och kan spela i slutet av den här månaden, kanske tidigare. Samtidigt ska vi få i ordning alla papper med myndigheterna som kan ta upp till tio dagar, säger Chris Abbott.

Éric Gélinas kommer från Vanier (utanför Ottawa) i Kanada och efter en framgångsrik juniorkarriär draftades han 2009 i andra rundan (54:e spelare) av New Jersey Devils och blev proffs 2011.
Éric Gélinas har gjort sju säsonger som proffs i Nordamerika och har bland annat gjort 189 NHL-matcher för New Jersey och Colorado Avalanche (senaste NHL-säsongen 16/17) samt 240 AHL-matcher där han producerat bra med poäng som försvarare.
Inför den här säsongen flyttade Gélinas till KHL-laget Slovan Bratislava. Bratislava går inte till slutspel och har bara tre matcher kvar av grundserien och släpper därmed Gélinas.

Éric Gélinas har skrivit på för Rögle säsongen ut och ansluter till truppen på tisdag. Rögle har två hemmamacher kommande vecka, Färjestad på onsdag och Mora på lördag.

Fakta/Éric Gélinas Född: 8 maj 1991 i Vanier, Ontario Kanada.
Längd/vikt: 193 cm/98 kg.
Skjuter: Vänster.
Position: Back.
Draftad: 2009 av New Jersey i andra rundan (54:e spelare totalt).
Karriär i korthet: 189 NHL-matcher för New Jersey Devils och Colorado Avalanche. 14 mål, 41 assist, 55 poäng, 92 utv. minuter, -16. 236 AHL-matcher där han gjort 102 poäng varav 39 mål. 177 utv. min. I år52 matcher i KHL för Slovan Bratislava, 5+10=15 poäng, 32 utv. minuter, -14.
Aktuell: Har skrivit på för Rögle BK säsongen ut.