Rögle förlänger med Niklas Hansson
Publicerad: 2020-09-01
Nyhet
Ännu en viktig pusselbit i det framtida lagbygget är på plats. Landslagsbacken Niklas Hansson har förlängt kontraktet med Rögle BK med ytterligare två år efter innevarande säsong. Det nya kontraktet sträcker sig över säsongen 2022-23.

– Det känns jättebra att ha det klart. Vi har haft diskussionen om en förlängning ett tag och jag har varit positiv till att stanna. Jag gillar det som händer i hela föreningen och i laget och vill fortsätta vara en del av den resan som påbörjats, säger Niklas Hansson i en kommentar.
25-årige Niklas Hansson är fostrad i Jonstorp men kom till Rögle redan som pojklagsspelare. Han fick ett tidigt genombrott och tog plats i klubbens A-lag redan som 17-åring. Efter fyra säsonger i HV71 och Nordamerika (spel i AHL) återvände Niklas till Rögle inför förra säsongen och svarade för en mycket stark säsong. Tillsammans med Kodie Curran bildade han ett av ligans bästa backpar. Niklas imponerande utveckling och stabila spel gjorde att han även debuterade i Tre Kronor.
Niklas är kommande säsong en av lagets absoluta nyckelspelare med ett stort register i både defensiven och offensiven.
– Jag känner för egen del att jag fick en bra utveckling sen jag kom tillbaka och jag ser ingen anledning till att inte fortsätta på det. Vi hade en bra säsong i fjol och jag ser fram emot att vi bygger vidare på den, säger Niklas.

Rögles sportchef Chris Abbott är mycket nöjd över att ha säkrat upp Hansson för ytterligare två år:
– Niklas har, efter sin återkomst till Rögle, bevisat för sig själv och alla andra att han är en allround-försvarare av högsta klass i SHL. Med sitt mogna spel och professionalism är han ett föredöme för alla våra yngre spelare samtidigt som han är en stor tillgång i laget och ger oss en chans att vinna varje match, säger Chris och avslutar:
– Vi är väldigt glada över att en spelare som utbildats i föreningens juniorverksamhet kommer att spela kvar i Catena Arena i minst två säsonger till.
Kontraktsförlängningen är på två år och gäller över säsongen 2022-23.

Fakta/Niklas Hansson
Född: 8 januari 1995 i Jonstorp
Längd/vikt: 185 cm/82 kg
Position: Back
Skjuter: Höger
Moderklubb: Jonstorps IF
Landskamper: 4 A, 25 J
Draftad: I tredje rundan (68:e spelare totalt) av Dallas 2013
Statistik i Rögles A-lag: 176 matcher, 70 poäng (9+61), 52 utv min, +34
Karriär: En spelskicklig back med både defensiva och offensiva kvaliteter som kom till Rögle från moderklubben Jonstorp redan i slutet av pojklagstiden. Debuterade i Rögles A-lag (SHL) som J18-spelare säsongen 12-13. Gjorde sen två A-lagssäsonger i Rögle där han andra året, som assisterande kapten, var med och förde upp Rögle i SHL igen innan han lämnade. Efter fyra säsonger i HV71 och Dallas farmarlag Texas Stars återvände Niklas till Rögle inför förra säsongen och var en av lagets bästa spelare och fick även debutera i Tre Kronor.
Aktuell: Har förlängt kontraktet med Rögle BK med två år till, över säsongen 2022-23.