Lucas Elvenes skriver kontrakt med Las Vegas
Publicerad: 2018-06-15
A-lag
En dröm går i uppfyllelse - lovande Rögleanfallaren Lucas Elvenes, 18, har skrivit ett treårskontrakt med förra säsongens stora överraskningslag i NHL, Stanley Cup-finalisterna Las Vegas Golden Knights.

– Jag är jätteglad. När jag hörde att de var intresserade att skriva kontrakt med mig så blev jag överlycklig. Mitt mål har alltid varit NHL, säger Lucas Elvenes.
Lucas draftades av Las Vegas i femte rundan (127:e spelare totalt) förra sommaren och har sen dess följts noggrant av NHL-klubbens scouter.
De har inte blivit missnöjda med sitt val - Lucas har svarat för en stark säsong med dubbla genombrott. Först i allsvenska Oskarshamn där han var poängkung innan Rögle kallade hem honom och Lucas visade att han håller även i SHL under andra halvan av säsongen när han spelade för sin moderklubb.
– Det gick bra under förra säsongen. Jag fick god hjälp och förtroende av både Oskarshamn och sen Rögle. Och Las Vegas representanter har sagt till mig att jag förtjänar den här chansen, säger Lucas.

Lucas har egentligen kontrakt med Rögle ett år till men enligt gällande avtal så kan NHL-klubbar skriva kontrakt med svenska spelare fram till och med den 15 juni.
Las Vegas kontaktade Lucas för en dryg vecka sedan för första gången:
– De undrade om jag var intresserad att skriva kontrakt och det var jag såklart. Sen har min agent skött det mesta, det har gått snabbt och nu har jag ett NHL-avtal. Det känns lite overkligt, säger Lucas.

Är han förlorad för Rögle BK kommande säsong? Det vet man inte. Klart är att Lucas ska åka över på klubbens development camp som startar tisdag 26 juni där klubbens talanger ska träffas och träna. Här kan du läsa mer om Las Vegas development camp.
Lucas lär också få en inbjudan till rookiecampen i slutet av augusti - sen får man se vad som händer. Klubben vill kanske att han ska vara med på huvudcampen också.
– Det beror ju helt på hur det går för mig och vad Las Vegas känner. Jag är än så länge inställd på SHL-spel med Rögle i vinter men vi får se, säger Lucas.
Det finns ett detaljerat regelverk över vad NHL-klubben får och kan göra. Las Vegas kan välja att låta Lucas starta säsongen i NHL-laget och låta han spela upp till nio matcher - därefter måste man bestämma om spelaren ska stanna kvar i NHL-klubben eller återvända till den svenska klubb han har avtal med, Rögle i detta fall. Detta eftersom Lucas är junior.
Las Vegas kan inte sätta Lucas i farmarlaget (som Toronto valde att göra med Timothy Liljegren förra säsongen) eftersom Lucas inte är vald i förstarundan.

– Vi får se vad som händer, jag kan bara göra mitt bästa. Jag är jätteglad och jag har många att tacka för att jag kommit hit. Min juniortränare i Rögle, Gunnar Persson, som tog upp mig och lät mig få chansen, Björn Hellkvist i Oskarshamn som fick mig att bli större och bättre både på och utanför isen och Chris och Cam Abbott i Rögle som gav mig chansen i SHL. Och Oskarshamn och Rögle, säger han.

Rögles sportchef Chris Abbott, som är i Kanada, nåddes av nyheten i natt och är glad för Rögletalangens skull:
– Först vill jag gratulera Lucas för kontraktet och jag vet att det här är bara början för honom och hans karriär i NHL. Lucas är ännu ett lysande exempel på en ung, lokal spelare som utvecklats i vår klubb, Rögle BK, för att till sist nå sina drömmars mål, NHL, säger Chris.
– Om det inte blir NHL redan i vinter så vet jag att Lucas kommer att ha ett kanonår med oss på vägen till spel i Las Vegas, avslutar Chris.