Almen Bibic tillbaka i Rögle – som J18-tränare
Publicerad: 2020-07-23
J18
En gammal publikfavorit återvänder till Rögle för att inleda en helt ny karriär. Almen Bibic slutar som spelare men istället blir han assisterande juniortränare i Rögles J18. ”Jag ser det som en jätterolig och inspirerande start på något nytt”, säger Almen.

27-årige Almen Bibic var med och spelade upp Rögle i SHL våren 2015 och blev snabbt en stor publikfavorit med sin uppoffrande och oömma spelstil och helhjärtade inställning till sporten och klubben under de 3,5 säsonger han spelade i Rögle.
Tyvärr har Almen varit skadeförföljd de senaste åren och har nu tvingats lägga skridskorna på hyllan.
Men han fortsätter i hockeyns värld. Det är nu klart att Almen kliver in i Rögle J18:s ledarstab som assisterande tränare till huvudtränare Linus Karlsson.
– Jag blev jätteglad när jag fick frågan från Rögle och jag fick ett bra intryck efter att ha träffat Chris Abbott, Christoffer Malm och Rune Johansson. Jag har älskat att spela ishockey och jag har alltid intresserat mig för träning och ju äldre jag blivit har jag funderat allt mer på ledarskap och den rollen. Det ska bli jättekul att få prova på den här rollen, säger Almen.
Han fortsätter:
– Jag går in i tränarrollen med stor ödmjukhet, jag har aldrig varit någon tränare men har mycket erfarenhet som spelare. Jag har alltid fått kämpa hårt för min plats, det går att ta sig långt med lite talang men mycket pannben. Men man kan ta sig sjukt långt med både talang och vilja. Jag ser fram emot att få hjälpa duktiga spelare som vill mycket och hoppas kunna hjälpa Röglejuniorerna en bit på vägen och inspirera dem, säger han.

Att tvingas ta beslutet att sluta som spelare var tufft:
– Det var tungt men nu vill jag lägga det bakom mig. Jag har haft det roligaste jobb man kan få, nu får jag chansen att göra något nytt men inom samma sport. Jag ser det som en rolig start på något nytt, säger Almen.
Rögles J18 kommande säsong är ett lag med stor potential. Och Almen har redan hunnit skaffa sig lite kunskap om laget han träffar för första gången på måndag i nästa vecka:
– Alla spelare vill gå långt, det är kul. Jag har alltid gillat att träna extra, off ice-träning och titta på video och jobba med detaljer. Det är sådant jag vill jobba med och hjälpa de unga spelarna vidare i sina karriärer. De vill mycket och då kan vi också lägga ribban högt.

Rune Johansson, sportchef för juniorerna, är nöjd med rekryteringen av Almen till J18:
– Han kommer kunna tillföra mycket kunskap från sin egen karriär som dessutom ligger väldigt nära i tiden. Det är också en stor tillgång att vi får in en ”gammal” back i vår juniororganisation som kan jobba med individuell utveckling av backarna på detaljnivå. Almen är också väldigt intresserad av fysbiten och att utveckla sin kompetens inom det området. Men den viktigast och tydligaste tillgången är hans personlighet. Han är väldigt omtyckt av de som känner honom sedan han sist var en del av Rögle BK. Almen har gjort ett starkt intryck på alla han har träffat hittills och kommer tillföra mycket engagemang och energi till verksamheten, säger Rune.
Därmed är J18:s ledarstab komplett. Linus Karlsson är huvudtränare, Almen Bibic och Daniel Johansson (Akademitränare) är assisterande och Simon Nilsson, målvaktstränare och William Wallén har teknik/skills och Mats Johnsson materialförvaltare.