Rögle lånar backtalang av Detroit Red Wings
Publicerad: 2020-10-08
Nyhet
Tyske stortalangen Moritz Seider är klar för spel i Rögle BK för resten av säsongen. Den 19-årige backen valdes som sjätte spelare totalt i förra sommarens draft av Detroit Red Wings. Nu lånar NHL-klubben ut Seider till Rögle den här säsongen.

– Vi som förening är glada och stolta över det förtroende Detroit Red Wings visar oss genom att låta oss vara med och utveckla Moritz Seider till en framtida stabil NHL-spelare. Moritz är en tvåvägs, högerfattad back som är väldigt rörlig och har ett bra skott från blå, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

Moritz Seider är en av tysk hockeys allra största framtidsnamn. Den välväxte högerfattade backen, 192 cm lång och 94 kg tung, valdes i första rundan som sjätte spelare totalt av Detroit Red Wings sommaren 2019. Detta efter en succésäsong där Moritz under 18-19 hunnit med att bli tysk seniormästare med Adler Mannheim och spela VM för Tyskland. Detroit Red Wings har höga förväntningar på sin unge back, förra säsongen spelade han i farmarlaget Grand Rapid i AHL och tanken var att han skulle inleda säsongen i tyska Adler Mannheim. Men tyska ligan vet ännu inte när man startar så istället väljer Detroit att placera sin back i Rögle för att få speltid och fortsätta sin utveckling mot en NHL-spelare.
– Det har gått rätt snabbt för mig men jag är överlycklig och tacksam över att det löst sig så jag får möjligheten att spela ishockey igen. Jag är glad över att komma till Rögle och till en bra organisation där jag får möjligheter att utvecklas och spela hockey på en hög nivå, säger Moritz Seider i en kommentar.
Tidigare i veckan lånade Rögle in anfallaren Ben Smith från Adler Mannheim som ersättare för skadade Adam Tambellini.
– Det ska bli kul att återse Ben, vi spelade ihop i Mannheim när vi blev mästare. Och sen känner jag coach Cory Murphy som var coach i det tyska landslaget under VM 2019, säger Moritz.

Fakta/Moritz Seider
Född: 6 april 2001 i Zell, Tyskland
Längd/vikt: 192 cm/94 kg
Position: Back
Skjuter: Höger
Ungdomsförening: EHC Erfurt
Landskamper: 6 A (VM för Tyskland 2019), 48 J.
Draftad: Första rundan (6:e val totalt) 2019 av Detroit.
Karriär: Tysk stortalang som fick sitt stora genombrott säsongen 18-19 då Moritz tog en ordinarie plats i DEL-laget Adler Mannheim och blev tysk mästare, debuterade senare på våren i tyska A-landslaget och spelade VM. Draftades sommaren 2019 av Detroit som sjätte spelare totalt, spelade förra säsongen i Detroits farmarlag Grand Rapid där han svarade för 22 poäng (2+20) på 49 matcher.
Aktuell: Klar för spel i Rögle BK den här säsongen, utlånad av Detroit Red Wings.