Rögle BK förlänger med Cory Murphy
Publicerad: 2020-03-31
Nyhet
Rögle BK förlänger kontraktet med Cory Murphy. Den kanadensiske tränaren har skrivit på för tre år till, till och med säsongen 2022-23.

– Jag är mycket glad att få fortsätta i Rögle, det är en bra organisation att jobba i och jag har stortrivts att jobba i staben runt laget. Det känns riktigt roligt att få möjligheten att fortsätta resan som vi påbörjat här. Jag jobbar i en organisation med stora ambitioner, säger Cory Murphy i en kommentar.

Cory Murphy hade en lång och framgångsrik karriär som spelare, den spelskicklige försvararen har spelat 17 säsonger som proffs i NHL, AHL, KHL, NLA, finskas ligan och SHL. För två år sedan sadlade han om och blev tränare i Rögle BK.
– Det var en stor möjlighet för mig och jag är väldigt tacksam mot Rögle som gav mig förtroendet. Det gav mig möjligheten till en bra övergång från spelare till tränare och vara kvar i en bransch som jag kan och gillar. Det är kul att få vara med och tävla fortfarande även om jag nu står bakom bänken, säger han.
Det är snart tre veckor sedan som förra säsongen fick ett abrupt slut.
– Precis som alla andra så blev jag besviken att man inte fick chansen att testa hur långt vi kunde gå. Men jag tycker vi kan titta tillbaka på året och vara stolta över vad vi åstadkommit. Och just nu finns det andra saker som är viktigare, hockey får vi chans att ägna oss åt senare.

Förutom uppdraget i Rögle fick Cory även chansen att ingå i tränarstaben i Tysklands VM-trupp förra våren.
– Det var lärorikt och gav mig nya erfarenheter.
Vad har varit den största förändringen för dig?
– Förutom att kaffekonsumtionen ökat (ha, ha)? Jag har lärt mig mycket om mig själv, förr behövde jag bara koncentrera mig på min egen prestation. Nu handlar det om att nå ut till alla, få alla att prestera. Kommunikation är viktigt i det här jobbet. Jag lär mig nya saker hela tiden, det är kul.
Veckorna efter att säsongen avslutats har Cory och hans kollegor använt främst till att utvärdera föregående säsong:
– Det var en bra säsong men det finns saker vi kan förbättra. Vi vill alla fortsätta utvecklas och bli bättre, säger Cory.

Rögles sportchef Chris Abbott är glad över att ha ännu en pusselbit i staben säkrad över längre tid:
– Under sina två första år som tränare har han redan visat stora kvaliteter och är en värdefull medlem i vår ledarstab. Hans erfarenhet som spelare har han tagit med in i tränarrollen och bland annat höjt vårt powerplay till bland de bästa i ligan. Han är noggrann ner på detaljnivå samtidigt som hans glada humör ger balans i gruppen och tillför bra energi. Vi är glada att Cory väljer att fortsätta jobba med vårt lag i tre nya år, säger Chris.
Cory Murphy hade egentligen ett år kvar på nuvarande kontrakt men det kvarvarande året stryks och ersätts av det nya treårskontraktet.