Rögle BK förlänger med Taylor Matson
Publicerad: 2018-09-11
Nyhet
Han är inne på sin femte säsong i Rögle – och fler blir det. Nu är det klart att Rögle BK förlänger kontraktet med hårt jobbande anfallaren Taylor Matson med ytterligare två säsonger, till och med säsongen 2020/21.

– Jag har varit i Rögle sedan 2014 och har fått ett stort hjärta för klubben och fansen. Jag tycker att allt i föreningen pekar åt rätt håll och jag vill fortsätta vara med på den resan, säger Taylor Matson efter att ha skrivit på det nya kontraktet.
Rögles sportchef Chris Abbott är mycket nöjd över att ha säkrat upp den assisterande kaptenen för en lång tid framöver:
– Jag är jätteglad över att veta att Taylor kommer att vara hos oss ett antal år framöver. Han är en utmärkt lagkamrat och en riktig ledare, på och utanför isen, säger Chris.

Taylor kom till Rögle hösten 2014 efter en produktiv andra halva av säsongen i ECHL-klubben Orlando Solar Bears. Han blev snabbt en av fansens favoriter med sitt hårda jobb och attityd. Han var med om att föra upp Rögle i SHL första säsongen och står nu inför sin fjärde raka säsong i högsta svenska serien.
– Jag stortrivs i Rögle, det har varit fyra roliga och händelserika säsonger hittills och jag ser fram emot det som kommer. Jag tycker hela föreningen är på väg åt rätt håll, det händer mycket bra saker. Som i år med ny mediakub och vårt nya gym till exempel.
– Sen Chris och Cam Abbott kom in har saker fallit på plats bit efter bit. Jag gillar deras sätt att anta utmaningar och det de står för. Vi har ett bra gäng i omklädningsrummet där alla kommer till jobbet varje dag och vill tävla.

Inför den här säsongen utsågs Taylor till en av tre assisterande kaptener och under den nyss avslutade försäsongen har han lett laget i målskytte och poäng (fem mål och totalt sju poäng på träningsmatcherna).
– Jag gillar sättet vi spelar på, det passar mig och jag känner coachernas förtroende. Sen har jag nog ändrat mitt eget spel lite, jag försöker avsluta på egen hand oftare nu än tidigare.

Med det nya kontraktet så innebär det att Taylor kan komma upp i sju säsonger i Rögle.
– Ja, det är en lång tid i dagens hockey. Det har väl funnits intresserade från andra håll men när Chris började prata med mig så var det inget att tveka om. Som jag sa, jag trivs här och känner att vi har något bra på gång.
Han uppskattar även Ängelholm och nordvästra Skåne.
– Det är fantastiskt fint här. Jag gillar närheten till havet men uppskattar även att gå ut i skogen och plocka svamp till exempel, säger han och skrattar.

Sportchef Chris Abbott tycker att Taylor Matson på många sätt har precis de egenskaper som han söker för att bygga ett framgångsrikt lag:
– Taylor är en spelare som personifierar allt som vi i Rögle BK vill att en spelare ska ha: han är proffsig på alla plan, det är en komplett och mångsidig spelare med en hög kompetensnivå kombinerat med en extrem tävlingsinstinkt.

#17 Taylor Matson
Född: 16 september 1988 i Mound (USA).
Längd/vikt: 180 cm/85 kg.
Position: Forward.
Skjuter: Höger.
College: University of Minnesota.
I A-laget: Fyra säsonger, kom från Orlando Solar Bears (ECHL) 2014.
Statistik (i Rögle): 189 matcher, 26+53=79 poäng, 90 utv min, -27.
Aktuell: Har förlängt kontraktet med Rögle BK till 2020/21.