Nick Sörensen återvänder till Rögle BK
Publicerad: 2019-09-29
Nyhet
I går gick Rögle upp i serieledning i SHL. I dag förstärker man laget med 24-årige landslagsanfallaren Nick Sörensen som lämnar Linköping för att spela i Rögle resten av säsongen. Därmed är cirkeln sluten för Nick som debuterade i Rögles A-lag 15 år gammal säsongen 2010/11.

– Det ska bli sjukt kul att återvända till Ängelholm och Rögle som jag fortfarande kallar hemma. Det hockeymässiga har inte riktigt fungerat hittills i år och vi kom överens om att gå skilda vägar. Min högsta önskan var då att komma hem till Ängelholm och Rögle igen, säger Nick Sörensen. Nick kom till Rögle som en supertalang 09/10 och gjorde två säsonger innan han lämnade för spel i Nordamerika. Under sin andra säsong i Rögle fick han debutera i dåvarande allsvenskan under tränare Björn Hellkvists ledning. Det blev sex matcher i A-laget, 15 år gammal.
– Jag har bara bra minnen från den tiden och det känns väldigt inspirerande att komma tillbaka nu när jag är i mina bästa år och få chansen att försöka hjälpa laget och klubben. Jag har sett hur hela klubben utvecklats och tagit kliv de senaste åren och det är ett bra lag med många bra spelare. Jag kommer till serieledaren och ska försöka göra mitt bästa för att bidra till att göra Rögle ännu bättre, säger han.

Efter några framgångsrika år i kanadensiska juniorligan draftades han av Anaheim i andra rundan (45:e spelare totalt) sommaren 2013. Han lånades ut säsongen efter till Skellefteå och därefter till Linköping innan han fick chansen i Anaheim 2016/17. Det blev fem NHL-matcher och resten i San Diego i AHL.
Nick återvände därefter till Linköping och startade i höst sin tredje där. De två senaste säsongerna har han gjort 14 mål i SHL och även spelat i Tre Kronor.
Nu ser han fram emot en omstart i Rögle.
– Min mamma bor i Ängelholm och jag och min fru Julia gifte oss i Ängelholm i somras. Vi har en 9 månader gammal dotter som heter Lotta och det ska bli kul att min familj får Ängelholm som vår bas.
Nick kommer att komma ner till Skåne under måndagen och ansluter till laget till tisdagens träning.
– Jag är riktigt taggad, det ska bli riktigt kul. Jag ser fram emot att få spela inför hemmafansen, det har alltid varit en grym stämning när jag mött Rögle på bortaplan.

Rögles sportchef Chris Abbott om nyförvärvet:
– Nick Sörensen är en spelare som vi haft ögonen på en längre tid och en spelare vi gärna velat jobba med. När nu möjligheten dök upp så slog vi till. Det är kul att ännu en före detta Röglespelare i sina bästa år väljer att komma tillbaka. Nick är en spetsig forward som ger vårt lag ytterligare bredd och djup. Vi ser fram emot att få jobba med Nick resten av säsongen.
Kontraktet med Nick Sörensen gäller den här säsongen.