Rutinerad center lånas in från Mannheim
Publicerad: 2020-10-06
Nyhet
Rögle lånar in amerikanske centern Ben Smith från tyska Adler Mannheim. Den 32-årige anfallaren ersätter Adam Tambellini som är skadad och borta en längre tid. Kontraktet med Ben Smith sträcker sig över sju veckor, till 24 november. Förhoppningen är att Ben Smith kan spela redan i torsdagens match mot Oskarshamn.

I lördags fick Rögles anfallare Adam Tambellini besked att skadan han ådrog sig i förra veckan tvingar honom till en längre frånvaro. Nu är det klart att Rögle lånar in en ersättare för Tambellini. DEL-klubben Adler Mannheim lånar ut rutinerade och meriterade centern Ben Smith till Rögle i sju veckor.
Ben är redan på plats i Ängelholm och tränar med Rögle på tisdagen och förhoppningen är att han är spelklar redan till torsdagens bortamatch mot Oskarshamn:
– Det har gått väldigt fort. Jag och frun flög från Frankfurt i går kväll och kom till Ängelholm sent på kvällen och nu är jag här. Jag är väldigt glad över den här lösningen så jag kan få spela match och jag hoppas kunna hjälpa Rögle BK, säger Ben Smith.

Tyska ligan har inte dragit igång ännu på grund av coronapandemin och därför är Ben tillgänglig. Ben har spelat i Mannheim de två senaste säsongerna och var lagkamrat med Röglemålvakten Johan Gustafsson förra säsongen. Det är en rutinerad spelare som kommer in, han har vunnit NHL, AHL och tyska ligan bland annat.
– Jag skulle beskriva mig som en hårt arbetande tvåvägscenter. Jag ser fram emot att få möjligheten att spela i SHL, säger Ben.
Rögles sportchef Chris Abbott är mycket nöjd med den snabba lösningen med ersättare för Tambellini:
– Jag är tacksam för att Mannheim lånar ut Ben. Jag har följt Ben i många år, långt innan jag blev sportchef, han har massor av erfarenhet från högsta nivå som proffs och har en full verktygslåda och en vinnare på alla nivåer. Precis som alla andra i omklädningsrummet är det spelare med helt rätt karaktär, på och utanför isen. Han fyller luckan som Adam Tambellini lämnat under sin frånvaro, säger Chris Abbott.

FAKTA/#24 BEN SMITH
Född: 11 juli 1988 i Winston-Salem i USA.
Längd/vikt: 180 cm/94 kg.
Position: Forward.
Skjuter: Höger.
Tröjnummer i Rögle: 24
College: Boston College.
Landskamper: 10 (VM-brons 2015 för USA).
Draftad: Sjätte rundan (169:e val totalt) 2008 av Chicago.
Karriär: Ben Smith beskrivs som en smart spelare med bra skridskoåkning och spelsinne. Fter en framgångsrik collegekarriär och en mästerskapstitel draftades han av Chicago 2008. Har gjort drygt 250 NHL-matcher för fyra lag: förutom Chicago är det San Jose, Toronto och Colorado. Vann Stanley Cup med Chicago 2013, var kapten i Toronto Marlies som vann Calder Cup våren 2018. Har spelat i tyska Adler Mannheim de två senaste säsongerna.
Aktuell: Lånas in (7 veckor) som ersättare för skadade Adam Tambellini. Utlånad av Adler Mannheim.