Daniel Zaar klar för Rögle BK
Publicerad: 2018-04-26
Nyhet
Rögle BK har gjort klart med en nygammal anfallare. 24-årige speedige ytterforwarden Daniel Zaar återvänder till Rögle där han fick sitt stora genombrott för fyra säsonger sedan.

– Vi är väldigt glada att få jobba med Daniel igen. Vi spelade med honom uppe i norr en gång i tiden och vet vilken toppspelare det här är. Daniel tar framförallt med sig sin erfarenhet från Nordamerika där han vunnit mästerskap. Han kommer att bli ett offensivt vapen för oss i vinter, säger Rögles sportchef Chris Abbott.
– Det ska bli sjukt roligt att komma tillbaka och spela inför publiken i Lindab Arena. Jag har sett en stor förändring i Rögle sedan Chris och Cam kom in, man spelar en helt annan hockey och jag ser fram emot att få vara med på den resan klubben nu gör, säger Daniel Zaar.

Daniel Zaar blir Rögles fjärde nyförvärv som man presenterar inför den kommande säsongen och det är ett bekant ansikte som återvänder till den grön-vita dressen.
Daniel började spela ishockey i Jonstorp och kom till Rögle när det var dags för juniorhockey och hockeygymnasium.
Daniel gjorde fyra säsonger i Rögle och tillhörde klubbens A-lag de två sista som J20-spelare.

Sista junioråret fick han sitt stora genombrott i allsvenskan och lämnade sen för Luleå där han kamperade ihop med bland annat Chris och Cam Abbott.
Efter två år i Nordamerika där han bland annat vann AHL-slutspelet återvände han till svensk hockey inför förra säsongen och Malmö där det bara blev en säsong.
– Jag tror hockeyn som Rögle spelar kommer att passa mig bättre. Jag hoppas bättra min produktion och hjälpa Rögle att vinna, säger Daniel.
Chris Abbott är inne på samma linje:
– Zaar är en dynamisk spelare och vi är trygga i vilken potential den här killen har. Han är här för att bevisa vilken toppspelare i SHL han är och kommer att hjälpa oss att nå de mål vi vill uppnå.

Kontraktet med Rögle BK är på ett år.

Fakta/Daniel Zaar Född: 24 april 1994 i Helsingborg.
Längd/vikt: 182 cm/80 kg.
Position: Ytterforward.
Skjuter: Höger.
Moderklubb: Jonstorp.
Landskamper: 8 A, 24 J-landskamper.
Draftad: I sjätte rundan 2012 (152:a totalt) av Columbus Blue Jackets.
Karriär: Började spela hockey i Jonstorp, kom till Rögles hockeygymnasium och juniorverksamheten 2010. Debuterade i A-laget två säsonger senare, som förstaårs J20-spelare. Fick sitt stora genombrott säsongen efter då han spelade samtliga 68 tävlingsmatcher i A-laget och gjorde 22 mål och 36 assist. Gick till Luleå och därefter plockades han över av NHL-laget Columbus som draftat honom. Spelade två säsonger i AHL (vann slutspelet första året med Lake Erie Monsters) och återvände sen hem till svenska SHL förra säsongen där han svarade för 26 poäng i grundserien på 50 matcher.
Aktuell: Klar för Rögle BK kommande säsong.