Bokslutet klart - NHL-pengar bidrar till plusresultat
Publicerad: 2020-06-04
Årsmötet
Rögle BK var på väg mot ett rekordår, både ekonomiskt och sportsligt, när coronapandemin slog till. Trots ett inställt slutspel blev omsättningen den gångna säsongen den högsta i klubbens historia, 134,1 miljoner kronor. Två sena NHL-avtal bidrar till att Rögle redovisar en vinst för 19/20 på nästan 2,9 miljoner kronor – det visar bokslutet som nu är klart.

– Det är en säsong som man kommer att minnas av flera orsaker. Varje hemmamatch var en publikfest, vårt A-lag bjöd på stor underhållning och slogs i toppen av SHL-tabellen hela säsongen och vi har aldrig haft så många flickor och pojkar i vår ungdomsverksamhet. Samtidigt så var det en säsong som fick ett abrupt slut och förutom att vi aldrig fick chansen att tävla om SM-medaljerna så innebar det inställda slutspelet samt den sista grundseriematchen utan publik ett stort intäktsbortfall, sammanfattar Rögles klubbdirektör Daniel Koch sin första säsong i föreningen.

Om en vecka, torsdagen den 11 juni, är det årsmöte i Rögle Arenarestaurang och inför det är Rögle BK:s bokslut för säsongen 2019/20 klart. Siffrorna visar att Rögle aldrig haft större omsättning, 134,1 miljoner kronor är drygt 7 miljoner mer än föregående säsong och för femte SHL-året i rad ökar omsättningen.
– Vi är glada över det stora intresse och stöd som finns för oss. Det var många som ville se hockey live i Catena Arena och uppleva spänningen och stämningen vilket gjorde att vi fick ett ´högre publiksnitt än budgeterat. Vi hade en beläggningsgrad i arenan på 96 % vilket vi är oerhört glada över. Stödet från näringslivet i regionen är fortsatt starkt vilket är glädjande och nödvändigt för vår fortsatta utveckling, säger Daniel Koch.

När coronapandemin slog till och säsongen avslutades i förtid drabbades Rögle av stora intäktsbortfall.
– Så är det. Vi spelade sista matchen i serien utan publik och tappade minst två slutspelsmatcher som vi var garanterade.
I april, innan bokslutet var klart, uppskattade ledningen att tack vare den fina säsongen fram till corona att man skulle landa på ett nollresultat. Så blev det inte – den 29 april skrev både Nils Höglander och Linus Sandin på NHL-kontrakt vilket ger Rögle rätt till ersättning på två år för vardera spelare enligt avtalet.
– Även om vi ännu inte fått ersättningen så ska de intäkterna tas upp i bokslutet för 19/20.
Vinsten på nästan 2,9 miljoner för den gångna säsongen gör att Rögle BK nu har ett eget kapital på 10,6 miljoner kronor – SHL:s kapitalkrav för nästa säsong (20/21) är 8 miljoner och 10 miljoner kronor året därpå.
– Det känns skönt att ha den här bufferten. Vi står inför en oviss framtid.

Att göra en prognos för kommande säsong är en tuff uppgift – coronapandemins effekter är svåra att förutse:
– Många av våra utmaningar ligger framför oss. Vi vet inte hur det kommer att se ut kommande säsong och kanske ännu längre fram i tiden. Vi har tvingats ställa in vår sommarcamp och därmed tappat intäkter. Vi har alltid ett långsiktigt perspektiv men i de här tiderna är det extra viktigt att se resultat och annat över flera års tid, säger Daniel Koch.
På personalsidan har kostnaderna ökat med drygt 9 miljoner kronor.
– Vi har fortsatt vår satsning på ungdoms- och juniorsidan med fler anställda tränare och ledare. Vi gjorde också en satsning på A-laget och vi fick en sportslig utdelning i form av en tredje plats i grundserien. Tyvärr kunde vi inte tillgodogöra oss några positiva effekter eftersom slutspelet ställdes in.
Allt fler flickor och pojkar finns i Akademiverksamheten – något som glädjer Daniel Koch extra mycket.
– Vi har haft över 500 aktiva i vår ungdomsverksamhet i vinter vilket är en ökning med 10 procent. Vår flickverksamhet har fördubblat antalet utövare den här säsongen. Det är jättekul!

{!A}

På torsdag, den 11 juni, stängs säsongen 19/20 officiellt i och med årsmötet. Samtidigt är vi redan en bit in på den nya säsongen. Ett inställt slutspel gjorde att försäsongen för spelarna började tidigare än planerat och nu pågått ett bra tag. Några profiler i laget har lämnat och några nya kommit in.
– Vi har tappat några namnkunniga spelare som gått vidare till större ligor, vi kommer att sakna dem men samtidigt är det glädjande för dem och ett gott betyg till vår verksamhet. Vi har en bra stomme kvar från förra årets trupp vilket känns tryggt och viktigt. Några pusselbitar återstår innan truppen är komplett men i dagsläget har vi 8 stycken spelare i truppen som antingen har Rögle som moderklubb eller gått genom vårt juniorprogram och det skall vi vara stolta över, säger Daniel Koch.

Koncernen Rögle BK:s bokslut, nyckeltal:
Omsättning: 134,1 mkr (126,9 mkr 2018/19)
Resultat: 2 884 000 kr (3 379 000 kr 18/19)
Eget kapital: 10,6 mkr (7,7 mkr 18/19)

Rögle BK välkomnar medlemmar till årsmötet som hålls i Arenarestaurangen torsdag 11 juni kl 18:00. Det går även att följa årsmötet digitalt. Föranmälan krävs till årets årsmöte oavsett om du vill delta på plats eller digitalt. Anmälan görs till [email protected] senast tisdagen den 9 juni.
Bokslut och valberedningens förslag finns tillgängliga i Arenarestaurangen i Catena Arena. Vi kan även skicka dem till dig digitalt.