Äntligen camp för Wallinder: ”Häftigt att vara på plats”
Publicerad: 2022-07-19
William Wallinder har gjort sin första camp med Detroit Red Wings. Nu stannar han i Detroit för att förbereda sig för JVM.

Backen William Wallinder får knappast ledigt från hockeyn den här sommaren. Förra veckan var han på plats i Detroit för att vara med på klubbens talangcamp, och snart väntar spela med Juniorkronorna i JVM.

– Det var häftigt att vara på plats och se deras arena, träningsanläggning och utforska staden och sen såklart att träffa alla ledare och spelare, säger Wallinder.

Den snart 20-årige backen draftades av Red Wings redan för två år sedan, i den andra rundan som spelare 32 totalt. Men på grund av coronapandemin har Wallinder inte kunnat vara på någon camp förrän nu. På plats i Detroit fanns också Rögle-spelarna Theodor Niederbach och Marco Kasper. Den senare valdes som åttonde spelare totalt i årets draft.

– Det har varit en rolig upplevelse trots att jag missade de två första dagarna på grund av inställda flyg.

– Det har varit intensiva dagar med is- och fysträning på förmiddagarna och sedan föreläsningar och matlagning. Eftermiddagarna var mest lediga så då umgicks vi spelare, vi var bland annat ute och käkade en del.

Förra säsongen var Wallinder första säsong med Rögle. Han växte inte i SHL-kostymen och var under våren självklar i laguppställningen. På 47 matcher gjorde han 19 poäng (4+15) och slutade delad etta i juniorernas poängliga. Hans starka avslutning gav honom en plats i förbundskapten Tomas Monténs JVM-trupp som samlas i Edmonton i början av augusti. Fem Rögle-spelare är uttagna till den svenska truppen: Wallinder, Niederbach, Daniel Ljungman, Calle Clang och Linus Sjödin.

Medan majoriteten av truppen först samlas i Sverige, har Wallinder valt en annan väg för sin uppladdning. Han stannar kvar i Detroit och ansluter direkt till Edmonton.

– Så blir det. Jag stannar här och gör alla förberedelser. Vi tränar varje dag med både is och fys. Sen är det också skönt att kunna vänja sig med den mindre rinken inför turneringen, avslutar Wallinder.

Peter Ekholm