Bertov återförenas med gamle backpartnern
Publicerad: 2018-05-11
Intervju
I sin första hela SHL-säsong bildade han backpar med amerikanen Ben Youds. Nu återförenas Daniel Bertov med gamle backpartnern - i Rögle BK.

– Ben och jag spelade ihop i princip hela säsongen 16/17. En kanonkille, det ska bli kul att träffa han igen, säger Daniel Bertov som skrivit på ett tvåårskontrakt med Rögle.

Den 25-årige HV71-produkten Daniel Bertov har hunnit med en hel del redan i sitt hockeyliv.
Han är fostrad i HV71 men lämnade klubben som J20-spelare. Via J20-spel i Troja hamnade han i Färjestad där han under sitt sista juniorår även fick debutera i SHL (fem matcher).
– Jag fick väl inte så mycket speltid men fick i alla fall känna på det, säger Daniel.
Seniorkarriären fortsatte sen i division 1 i flera olika klubbar där Daniel efterhand växte och utvecklades. Så pass att Leksand tog honom precis före transferfönstrets stängning i februari 2016. Daniel var med och spelade upp Leksand i SHL och har spelat i klubbens A-lag de två senaste säsongerna.
– Jag hade bra år i Leksand och har utvecklats stadigt. Inte minst förra säsongen sen Leffe Carlsson kom in som tränare. Jag fick mycket förtroende och speltid. Nu känner jag mig redo för nästa steg, säger han.

Den stabile backen har haft ögonen på sig från flera elitklubbar. Men ett möte med Rögles sportchef Chris Abbott blev avgörande för Daniels val:
– Jag satt med Chris och fick en riktigt bra bild av honom och klubben. Jag har ju följt de förändringar som Rögle gjorde under förra säsongen och snacket med Chris förstärkte alla de positiva bitarna ytterligare. Jag är sugen på att ta mig själv och Rögle till nästa steg, säger han.

Han har mött Rögle flera gånger som spelare, både i junior- och seniorsammanhang. Och han kommer att mötas av en del bekanta ansikten i omklädningsrummet.
– Ben Youds känner jag ju väl efter vårt år ihop i Leksand. En fantastisk positiv kille, ger bra energi i laget. Sen känner jag Christopher Bengtsson sen tiden i Södertälje. Jag tycker det ser väldigt intressant ut.
Hur beskriver du dig själv som person och spelare?
– Jag är en väldigt glad kille som försöker sprida positiv energi. Som spelare sätter jag defensiven i första hand men hänger gärna med upp i anfallen om möjlighet ges. Jag försöker ta plats.
På fritiden blir det en hel del golf (hcp 4,8) och han skiner upp när han hör hur golfbanetätt nordvästra Skåne är:
– Låter härligt. Det är en skön avkoppling att spela lite golf. Men hockeyn är nummer ett. Det ska bli kul att flytta ner och börja i Rögle, det känns som det händer mycket bra saker där nere i hela organisationen, avslutar han.