Chris Abbott: "En härlig utmaning"
Publicerad: 2017-11-09
Nyhet
Karaktär, passion och tävla – det är tre ledord som följt Chris Abbott i hans framgångsrika hockeykarriär. Orden kommer att följa med honom när den 34-årige före detta anfallaren nu börjar sin nya karriär som sportchef i Rögle BK.

– Jag var inte den mest talangfulle spelaren men jag har alltid jobbat hårt och målmedvetet varje dag för att nå mina mål. Jag kommer att tackla den här nya utmaningen med samma passion och intensitet som när jag spelade ishockey, säger Chris Abbott.

Chris Abbott har en lång och framgångsrik karriär som spelare på högsta nivå i Sverige i tre klubbar (Rögle, Luleå och HV71) där han varit lagkapten i både Luleå och nu senast HV71.
Allt startade i Rögle 2008-09, då Chris och hans tvillingbror Cam värvades till elitserienykomlingen Rögle som ganska okända kanadensiska importspelare från den norska ligan. Det blev stor succé och Röglefansen tog de karasmatiska energispelarna till sina hjärtan direkt.
– Det var en fantastisk säsong som jag ofta tänker tillbaka på med värme. Klubben, arenan, fansen och alla goda krafter som jobbade för föreningens bästa - det är unikt och jag känner att det finns potential att uträtta något stort med Rögle.
– Det känns ganska passande att jag återvänder för att starta en ny karriär i samma organisation som först gav mig och Cam (tvillingbrodern) en chans som spelare för snart tio år sedan, säger han.

Det har varit ett omtumlande och intensivt 2017 för den 34-årige kanadensaren. I våras fick han lyfta SM-bucklan som lagkapten för HV71. Men han fick inte spela finalserien mot Brynäs på grund av en allvarlig nackskada som i somras tvingade fram beslutet att lägga av som spelare.
– Jag har fortfarande ont i nacken men jag rehabtränar varje dag och blir långsamt bättre. Det har varit en tuff tid men jag försöker vara positiv och det har hjälpt mig att tänka på att jag haft tur att få spela ishockey så här länge på en så hög nivå.

För en kort tid sedan hörde Rögle av sig och frågade hur han såg på ett sportchefsjobb i klubben:
– Det är en fantastisk möjlighet och utmaning. Min första reaktion var glädje. Glädje över att få återvända till en fantastisk klubb, till Ängelholm och Rögles fans. Det är en klubb med oerhört stor potential, jag vill vara med och hjälpa till, säger Chris.
Chris är just nu på en försenad bröllopsresa med hustrun Kendall Andersen:
– Vi gifte oss förra sommaren, 2016, men på grund av hockeyn hann vi inte åka iväg då. Jag har det jättebra men ser fram emot att komma till Ängelholm och Rögle och börja jobba.

Han är medveten om att han inte har någon erfarenhet som sportchef. Men det är inget som skrämmer honom:
– Det finns en grym potential i Ängelholm och Rögle. Men det kommer att kräva ett enormt hårt jobb av alla, tillsammans. Jag har skaffat bra erfarenhet från bra ledare och tränare under mina senaste tio år i Sverige i tre olika klubbar. Jag tror jag fått en bra bild över vad som krävs för att bli framgångsrik.

Han har följt Rögle den senaste tiden:
– Min känsla är att laget inte nått upp till sin potential. Vi har en talangfull grupp med spelare men enbart talang vinner inte många hockeymatcher. Det krävs hårt jobb och att alla tar ansvar för hur vi spelar och hur hårt vi jobbar.
Han fortsätter:
– Det positiva är att skillnaden mellan att vinna och förlora är liten. Så vår utmaning är inte omöjlig. Kan vi skruva på några saker som hur hårt vi jobbar, hur bra vi håller oss till planen och blir mer desperata så är jag övertygad om att vi kan vända på det. Jag tänker inte acceptera att förlora.

Han har också en målsättning och ambition att Rögle ska bli en etablerad och framgångsrik klubb i SHL:
– Jag har lärt mig mycket och samlat stor erfarenhet de senaste tio åren i tre olika organisationer och från flera bra ledare och tränare. Jag känner att jag har en klar bild över vilket typ av lag och spelare som behövs för att bli framgångsrik i SHL.

– Det kanske allra viktigaste för att nå framgång i SHL är att utveckla unga talanger som kommer att ha en stor roll i vårt seniorlag. Ett av mina fokus kommer att bli att se till att alla våra juniorer får en individuell plan så de kan nå sina mål som hockeyspelare.
Chris Abbott vill att Rögle i framtiden blir en attraktiv organisation för unga och hungriga talanger att söka sig till:
– Jag vill ha spelare som inte bara är nöjda med att spela i SHL utan vill vidare i karriären. I Rögle får de rätt verktyg och kommer att bli värdefulla för oss. Vi behöver skapa ett bra nätverk för att scouta rätt sorts spelare, säger han.

Chris Abbott har stora ambitioner men är också ödmjuk inför uppgiften:
– Ingen tvekan om att jag kommer att göra misstag och troligen trampa på några ömma tår på vägen. Men jag kommer att ta mig an den här nya möjligheten med samma passion som jag hade för att spela.
– Och jag förväntar mig att mina spelare har samma hunger. Lindab Arena är en fantastisk arena att spela hockey i med grymma fans. Jag är övertygad att vi kan få den byggnaden att rocka igen, säger han med ett skratt.

Fakta/Chris Abbott Född: 24 oktober 1983 i Sarnia, Ontario, Kanada.
Familj: Fru Kendall Andersen.
Bor: Hyr hus i Jönköping men flyttar snart till Ängelholm.
Spelarkarriär: Tvåfaldig collegemästare med Cornell University. Efter en proffssäsong i Nordamerika flyttade han och tvillingbrodern Cam över till norska ligan där de gjorde succé i Frisk-Asker. Dåvarande sportchef Roger Hansson värvade bröderna till Rögle som var nykomling i Elitserien 2008/09 där de gjorde stor succé. Det blev sen sex säsonger i Luleå innan Chris flyttade till HV71 i två säsonger där han blev svensk mästare i våras. Chris var lagkapten i HV och har även varit lagkapten i Luleå.
Chris skadades illa i nacken vid en träning under slutspelet och tvingades sluta sin aktiva karriär.
Aktuell: Blir ny sportchef i Rögle BK.