Sjögren ser fram emot rivstart
Publicerad: 2021-08-03
Intervju
En intensiv start på säsongen. Det passar Rögles lagkapten Mattias Sjögren perfekt. – Det blir inte så utdraget, utan på det direkt och spela redan nästa vecka, säger Sjögren.

Den fyra veckor långa semestern är slut. När Rögle samlades i måndags och startade säsongen var det knappast med någon smygstart; redan nästa vecka spelas den första träningsmatchen och sedan drar också Champions Hockey Leauge igång, en turnering Rögle deltar i för första gången.

– Sommaren var skön. Det var skönt att ha ett break från grabbarna om man får säga att det är positivt (haha). Men det är skönt att komma ifrån lite och verkligen njuta och tänka på annat, säger Sjögren.

33-årige Mattias Sjögren gör sin fjärde säsong sedan återkomsten från ZSC Lions (Schweiz) säsongen 2018-19. Att rivstarta hösten är en fördel tror han.

– På ett sätt är det bra. Det blir inte så utdraget, utan på det direkt och spela redan nästa vecka. Och sedan jobbar vi oss fram mot CHL som är det viktigaste. Där gäller det att prestera så det är bara att gå ut och köra, säger Sjögren.

Rögle har tre inbokade försäsongsmatcher: mot Frölunda (10 augusti), mot Oskarshamn (19 augusti) och mot Troja Ljungby (21 augusti). Sedan inleds CHL. Den 26 augusti väntar schweiziska EV Zug och den 28 augusti väntar match mot Red Bull München, båda matcherna spelas i Halmstad eftersom Catena Arena byggs om. I gruppen ingår också danska SönderjyskE.

– Det är roliga matcher att spela jämfört med vanliga träningsmatcher. Man kommer snabbt in i ett annat tävlingstempo och det är alltid roligt att möta nya lag. Att bara möta svenska lag på försäsongen känns det som man alltid gjort. Att möta bra motstånd som de lag vi ska möta känns som bra värdemätare för oss.

{!A}

Sjögren har erfarenhet av CHL. Tittar man på lagkaptenens hockey-CV står han noterad för 23 CHL-matcher, alla i hans tisigare klubbar Linköping och Zürich. Han räknar med högintensiva och tuffa matcher när han nu ska får CHL-dbutera i grönt och vitt.

– Zug har jag mötte många gånger. Det är ett bra lag som vann i Schweiz förra säsongen och har bra spelare. München har jag aldrig mött, men jag har mött andra tyska lag och de spelare väldigt fysiskt, lite mer nordamerikanskt. SönderjyskE har jag dålig koll på än så länge, säger Sjögren.

Rögle inledde sin säsong med tester och möten under måndagen och tisdagen. Under onsdagen kommer laget genomföra sin första riktiga isträning.

– Det är skönt att vara igång igen, avslutar Sjögren.

{!B}

Peter Ekholm