Norsk landslagsback klar för Rögle BK
Publicerad: 2019-04-12
Lagbygget 19/20
Rögle BK kan presentera ännu ett nyförvärv i lagbygget till nästa år. Det handlar om den stabile norske landslagsbacken Erlend Lesund, närmast från Mora, som skrivit på ett tvåårskontrakt med Rögle.

– Min första känsla när jag hörde om Rögles intresse var positiv, jätteroligt. Jag har bara positiva tankar kring föreningen och allt runt omkring. Det är en förening som etablerat sig i högsta serien och som jag ser som en kommande utmanare till de absoluta topplagen. Och för mig är flytten helt perfekt för min egen utveckling, säger Erlend Lesund.
Rögles sportchef Chris Abbott säger så här om sin nye försvarare:
– Erlend är en väldigt pålitlig och aggressiv spelare, en defensiv back med utmärkt skridskoåkning, säger Chris.

Det är en rejäl pjäs som adderas i de bakre linjerna till kommande säsong. Erlend är 190 centimeter lång och 95 kg tung. 24-åringen kom till Sverige första gången som junior och hade två juniorsäsonger i Timrå innan han återvände hem en sväng till Norge för att sen fortsätta karriären i Mora som han tillhört de fyra senaste säsongerna.
Erlend har kontinuerligt representerat Norge i landslagssammanhang och är högaktuell för den norska VM-truppen nästa månad – han ansluter till VM-förberedelserna nästa vecka.
– Jag skulle väl beskriva mig själv som en defensiv pjäs som alltid gör mitt bästa för laget, sätter en stolthet i spelet i egna zonen. Sen försöker jag hela tiden utveckla mitt spel med puck och skridskoåkningen, säger Erlend.

Sportchef Abbott har haft ögonen på Lesund en tid och gillat vad han sett:
– Han har en utmärkt arbetsmoral och älskar att tävla i varje situation. Dessutom har han erfarenhet av spel på den internationella scenen med sitt landslag vilket är värdefullt, säger Chris.
Kontraktet med Erlend Lesund är på två år, över säsongen 2020-21, och han ansluter till Rögles försäsongsträning under våren-försommaren efter att hans uppdrag i norska landslaget är slut.

Fakta/Erlend Lesund
Född: 11 december 1994 i Oslo, Norge.
Längd/vikt: 190 cm/95 kg.
Position: Back.
Skjuter: Vänster.
Moderklubb: Manglerud Star.
Landskamper: 48 A-landskamper.
Draftad: -
Karriär: En norsk backtalang som tog sig till Sverige som junior (Timrå) för att utvecklas som spelare. Återvände som sistaårsjunior till Norge för att ta klivet in i seniorvärlden och efter att även debuterat i norska A-landslaget blev det Sverige igen – nu Mora där han spelat de fyra senaste säsongerna och etablerat sig på SHL-nivå.
Aktuell: Har skrivit på ett tvåårskontrakt med Rögle BK.