Matt Anderson på plats - sugen att spela
Publicerad: 2018-10-01
Nyhet
Rutinerade centern Matt Anderson är på plats. På måndagen checkade han in i Lindab Arena och gjorde sitt första träningspass med laget - redo att debutera i derbyt på torsdag. Och det var en måndag med fler positiva besked.

– Jag har tränat på bra och känner mig väl förberedd. Jag ser fram emot att få börja spela och är tacksam att debuten blir hemma och mot Malmö. Det finns ingen större match, säger Matt efter måndagens träningspass.

Den 36-årige rutinerade amerikanske centern skrev på för Rögle i somras, glad över att få fortsätta sin karriär i Sverige efter tre säsonger i Djurgården och Skellefteå.
– Jag och min fru stortrivs i Sverige och vi brukar skoja om att ni får kasta ut oss, annars lämnar vi inte. Vi gillar allt och hockeyn är riktigt bra, säger Matt som annars spelat i NHL, AHL och KHL.
Matt har tränat på egen hand under sommaren och säsongsinledningen:
– Jag har tränat på University of Vermont och har kört på bra. Det enda jag saknar är att träna med ett lag men det kommer snabbt. Jag har rutin att falla tillbaka på, säger han och ler.

Han har sett de fyra första SHL-matcherna över nätet och kommer till ett lag som jagar sin första seger:
– Vi har väl inte fått den start vi önskat men det är ingen fara. SHL är inget sprintlopp - det är ett maraton. Jag kommer ihå säsongsstarten vi hade i Djurgården mitt första år, den var något liknande men vi fick ihop det och gick till slutspel.
Matt beskrivs som en rörlig och smart center och en bra tekare.
– Jag kommer att tillföra erfarenhet i laget, jag försöker spela med huvudet och har inga problem att gå in framför mål. Jag gör gärna grovjobbet så kan mina kedjekamrater producera offensivt, säger han.

Matt körde först ett fyspass och därefter ett intensivt ispass och stannade sen kvar länge på isen efter att den gemensamma träningen var över.
– Det kändes bra och jag ser fram emot att fortsätta träna de kommande dagarna och lära känna killarna ännu mer och förbereda oss för torsdagens match. Jag är förväntansfull, säger han.
Huvudtränare Cam Abbott är nöjd över att ha Anderson på plats:
– Det är en rutinerad och mycket skicklig spelare som kommer att ge oss ännu mer stabilitet och tyngd i mitten av banan, säger Cam.

Mer positivt: backen Daniel Bertov körde för fullt på måndagen och får han inget bakslag så är han redo för spel på torsdag.
Noterbart är också att centern Mattias Sjögren var med på hela träningen för första gången. Mattias ser ut att vara i mycket god form, kraftfull och stark i åkningen. Här vet man dock fortfarande inte när han är spelklar.