Ny hemvändare klar - Niklas Hansson till Rögle
Publicerad: 2019-04-24
Lagbygget 19/20
Rögle BK har gjort klart med ännu en hemvändare. Spelskicklige backen Niklas Hansson, 24, som draftades av Dallas Stars i tredje rundan 2013, återvänder till Rögle. Kontraktet med Niklas Hansson är på två år.

– Jag har ju följt Rögle på distans under hela tiden jag varit borta och det känns väldigt intressant och spännande med allt som händer i föreningen. Snacket med Chris (sportchef Abbott) var väldigt bra och man presenterade ett intressant upplägg. Det kändes helt rätt för mig att välja Rögle, säger Niklas Hansson som precis avslutat sin andra raka säsong i Dallas farmarlag i AHL, Texas Stars.

Niklas kom till Rögle som U16-spelare från moderklubben Jonstorp och gjorde sen fyra säsonger i klubben. Redan andra säsongen, 12/13 som J18-spelare, debuterade den skridskostarke och spelskicklige försvararen i A-laget i SHL och gjorde därefter två hela A-lagssäsonger när han fortfarande var junior.
Våren 2015, efter att ha varit med om att föra upp Rögle till SHL igen, lämnade Niklas för nya äventyr. Efter två år i HV71 (SM-guld 2017) åkte han över till Dallas organisation där han nu gjort två raka säsonger i Texas Stars, farmarlag till NHL-klubben.
– Det har varit mycket lärorika år och jag har blivit en mer komplett back efter att ha fått prova på olika roller, säger han.

Niklas blir nu ännu en i raden av spelare som fostrats och fått sitt genombrott i Rögle som nu återvänder till klubben efter att ha utvecklats och varit framgångsrika i andra miljöer och ligor.
– Det är mycket glädjande att vi kan presentera ännu en hemvändande spelare av hög kaliber i sina bästa år. Niklas är en smart, offensiv försvarare där hans starka skridskoåkning och välutvecklade spelsinne är viktiga attribut, säger Rögles sportchef Chris Abbott.
Chris och Niklas spelade ihop i HV i två säsonger, bland annat guldåret 16-17:
– Jag vet av erfarenhet att det är svårt att hitta en kille som jobbar hårdare eller vill vinna så mycket som Niklas. Vi är glada över att få jobba med Niklas och hjälpa honom utveckla sitt spel ännu mer. Det ska bli kul att se Niklas bära den grön-vita dräkten igen, avslutar Chris.
Kontraktet med Niklas är på två år, till och med säsongen 2020-21.

Fakta/Niklas Hansson
Född: 8 januari 1995 i Jonstorp.
Längd/vikt: 185 cm/82 kg.
Position: Back.
Skjuter: Höger.
Moderklubb: Jonstorps IF.
Landskamper: 25 J.
Draftad: I tredje rundan (68:e spelare totalt) av Dallas 2013.
Statistik i Rögles A-lag: 135 matcher, 49 poäng (6+43), 40 utv min, +21.
Karriär: En spelskicklig back med offensiva kvaliteter som kom till Rögle från moderklubben Jonstorp redan i slutet av pojklagstiden. Debuterade i Rögles A-lag (SHL) som J18-spelare säsongen 12-13. Gjorde sen två A-lagssäsonger i Rögle där han andra året, som assisterande kapten, var med och förde upp Rögle i SHL igen innan han lämnade. Har två säsonger i HV (svensk mästare våren 2017) och två i Texas Stars i AHL som är farmarlag till Dallas som han draftades av sommaren 2013.
Aktuell: Har skrivit på ett tvåårskontrakt med Rögle BK.