Österrikiska talanger klara för J20
Publicerad: 2020-09-29
J20
Rögles J20-lag får fin förstärkning. De båda österrikiska talangerna, backen Thimo Nickl och anfallaren Senna Peeters, skrev på tisdagen på kontrakt med Rögle för resten av den här säsongen.

– Det är två mycket seriösa och intressanta spelare som vi lärt känna tidigare under säsongen och som vi är väldigt glada över att få jobba vidare med. De kommer att tillföra mycket i en redan mycket intressant J20-trupp och de ska förhoppningsvis även kunna vara med och konkurrera om att knacka på A-lagsdörren senare i vinter, säger Rögles assisterande sportchef Christoffer Malm efter att ha skrivit kontrakt med de båda 18-åringarna.
Rögles J20-lag har inlett seriespelet på ett mycket lovande sätt och endast gått poänglöst av isen från en match av de sju första. Både Thimo Nickl och Senna Peeters är välbekanta ansikten då båda har varit och tränat med Rögles J20 under några veckor tidigare på försäsongen.
– Vi hade möjligheten att lära känna dem och de hade möjligheten att bekanta sig med oss. Det är två personer som passar väl in hos oss, både på och utanför isen, säger Christoffer Malm.

Både Thimo och Senna har egentligen väntat på att få åka tillbaka till Kanada och juniorligan där de spelade förra säsongen men på grund av coronapandemin och den osäkerhet som råder så blir det spel i Rögle i vinter.
– Jag är jätteglad att det är klart med Rögle och jag ser fram emot att få spela ishockey och tävla igen. Jag trivdes väldigt bra under de veckor jag var här tidigare, alla var välkomnande och det finns alla förutsättningar för mig att utvecklas här, säger Senna som även var med på en A-lagssträning vid något tillfälle.
Backen Thimo Nickl är inne på samma linje:
– Det känns bra att det är klart och att jag vet att jag ska få börja spela hockey, det är som en dröm. Jag fick ett bra intryck när jag var här tidigare i år och har hört väldigt mycket gott om organisationen och ligan. Jag hoppas kunna bidra så att laget blir framgångsrikt, säger Thimo.
Både Thimo och Senna finns med på rankinglistor inför nästa veckas NHL-draft och båda hoppas såklart bli valda av en NHL-klubb.
– Det är alla spelares dröm, vi får se vad som händer, säger Thimo. Christoffer Malm om de båda spelarna:
– Både Thimo och Senna gjorde bra ifrån sig i Kanada förra säsongen. Thimo är en modern, högerfattad back med bra skridskoåkning och som gärna följer med i offensiven. Senna är en högerskytt som är van att göra mål och som jobbar hårt.
Duon gör sin första träning med J20-laget redan i dag – när de kan börja spela match är oklart. Först måste transfern gå genom men förhoppningen är att de är spelklara till helgen. J20 möter annars Malmö borta redan i morgon kväll.

Fakta/Thimo Nickl
Född: 4 december 2001 Längd/vikt: 188 cm/80 kg Position: Back
Skjuter: Höger
Thimo spelade förra säsongen i Drummondville Voltigeurs i QMJHL. Svarade för tio mål och 39 poäng på 58 matcher. Spelade JVM för Österrike i vintras som vann sin grupp och gick upp i A-ligan.
Fakta/Senna Peeters
Född: 14 juni 2002
Längd/vikt: 183 cm/81 kg
Position: Forward
Skjuter: Höger
Spelade förra säsongen i Halifax Mooseheads i QMJHL, svarade för 23 mål och 33 poäng på 57 matcher som rookie. Spelade JVM för Österrike i vintras som vann sin grupp och gick upp i A-ligan.