18-åriga anfallstalanger klara för Rögle
Publicerad: 2019-05-13
Nyhet
Rögle BK stärker upp sin bank av talanger. Två stora anfallslöften, Adam Edström och Wilson Johansson, som båda spelade SHL-hockey med Mora respektive Färjestad är klara för Rögle kommande säsong. De båda 18-åriga spelarna är högaktuella för sommarens NHL-draft

Både Adam och Wilson är sistaårsjuniorer och har skrivit junioravtal men kommer under försäsongen att träna med A-laget precis som en handfull andra juniorer som redan finns i Rögles organisation med möjlighet att slå sig in i A-truppen.
– Adam och Wilson är två mycket intressanta spelare som vi ser fram emot att jobba med och hjälpa i deras utveckling till att bli färdiga seniorspelare. Vi har nu en stark grupp av äldre juniorer som står och knackar på dörren till vårt A-lag och alla kommer att ges möjlighet att visa upp sig och tävla om en plats i A-truppen, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

Här är lite fakta om de båda nya sistaårsjuniorerna:
Adam Edström
forward, skjuter vänster.
Född: 12 oktober 2000.
Längd/vikt: 198 cm/94 kg.
Moderklubb: Hammarö HC.
Senaste klubb: Mora.
SHL-erfarenhet: 15 matcher förra säsongen, en assist. Övrigt: Kombinerade juniorspel med seniorhockey i Mora och Malung i division 1.
Aktuell: Klar för Rögle BK kommande säsong.
Chris om Adam:
– Adam är en stor, stark och skridskoskicklig forward med stor potential. En fysisk spelare med talang för att göra mål. Han har redan kommit mer än halvvägs i antal minuter för ett rookiekontrakt i SHL och blir en värdefull tillgång i vår organisation på sin väg att bli en färdig seniorspelare.

Wilson Johansson
forward, skjuter höger
Född: 11 oktober 2000 i Bern, Schweiz.
Längd/vikt: 180 cm/80 kg.
Moderklubb: Färjestad.
Senaste klubb: Färjestad.
SHL-erfarenhet: 9 matcher förra säsongen, en assist.
Övrigt: Poängkung i Färjestads J20 superelitlag förra säsongen med 34 poäng (15+19) på 35 matcher. Har spelat 4 U18-landskamper.
Aktuell: Klar för Rögle BK kommande säsong.
Chris om Wilson:
– Wilson är en snabb och kreativ forward som redan under förra säsongen fick känna på spel i SHL med Färjestad. Han ska nu ta nästa steg i sin karriär och vi ser fram emot att ta del av hans utveckling när han precis som Adam tävlar om en plats i vårt A-lag.