Niederbach drömmer om guldkantad säsongsstart
Publicerad: 2022-08-09
JVM-formen stiger för Theodor Niederbach som har en bra känsla inför JVM-premiären mot Schweiz. – Vi kan gå hela vägen. Det kan vi absolut, säger Rögle-forwarden.

Under tisdagen startar JVM i Edmonton. För Sverige, Niederbach och de andra fyra Rögle-spelarna på plats väntar Schweiz i den första matchen (onsdag 20.00, Viasat).

– Det ska bli grymt kul. Vi har varit här ett tag nu spelat två träningsmatcher, men de betyder egentligen ingenting. Det är nu de viktiga matcherna börjar. Det finns många bra lag och även om man kanske på pappret ska vinna en match så är det fortfarande en tuff match och en match som ska vinnas. Det är kanske det som är det tuffa att det är så få matcher.

Niederbach värvades till Rögle från Frölunda inför säsongen och ska göra sitt andra JVM. Han var med också med i bubblan i Edmonton 2020-21 där det blev två mål på fem matcher. 20-åringen har en bra känsla, trots att Sverige förlorat sina två träningsmatcher inför premiären; mot Finland och Kanada.

– Jag tycker väl ändå det känns bra. Vi har mött två bra lag och det känns ändå som att vi utmanar bra. Sen är det ju surt att förlora två av två, men jag tycker ändå vi att vi gör bra grejer och det är väl det vi får ta med oss till turneringen.

Sverige genrepade mot Kanada under natten mot tisdagen svensk tid och föll med 3-4. Niederbach hade däremot en framträdande roll och spelade mycket, både i fem-mot-fem och i powerplay för Juniorkronorna. Nyförvärvet från Frölunda stod för ett mål och en assist, och känner att formen blir bättre och bättre lagom till premiären.

– Det kändes bra idag, jag kände att jag hade lite mer energi än i den första matchen. Det brukar alltid vara lite svårt att hitta tempot och det är ny is, arena och allting. Men jag kände att energin var bättre idag och det märkte jag också.

JVM spelas mellan den 9 och 20 augusti och är en omstart av turneringen som ställdes in i julas på grund av oron kring coronaviruset. Niederbach är en av fem Rögle-spelare på plats i turneringen; också Calle Clang, William Wallinder, Daniel Ljungman och Linus Sjödin. Det svenska laget tippas som vanligt högt i förhandssnacket, och Niederbach tror att det kan bära långt.

– Vi kan gå hela vägen. Det kan vi absolut. Men det är inget som vi snackar om för mycket. Man tar steg för steg. Nu är första matchen här på onsdag så tar vi nästa match efter det och så får vi se hur långt det räcker, säger Niederbch.

Peter Ekholm