Rögle skriver kontrakt med amerikansk anfallare
Publicerad: 2020-06-12
Nyhet
Rögle BK har skrivit kontrakt med amerikanske anfallaren Brady Ferguson. Den 25-årige forwarden kommer närmast från Torontos organisation och har följts noggrant av Rögles sportchef Chris Abbott de senaste åren. ”Brady ville vi ha redan för två år sedan, han har stor potential”, säger Chris Abbott.

Ännu en pusselbit i lagbygget för kommande säsong är på plats, offensive pjäsen Brady Ferguson från Texas har skrivit på ett tvåårskontrakt med Rögle BK. Rögles sportchef Chris Abbott är mycket nöjd med att ha fått den 25-årige Texasbons namnteckning på ett kontrakt.
– Jag och Christoffer (Malm, assisterande sportchef) har följt Brady sen han gick ut college och blev proffs. Vi är mycket glada över att kunna få in Brady i vår trupp, han kommer att tillföra mycket. Brady är en mycket intelligent spelare, han har bra karaktär, producerar offensivt och är precis den typen av spelare vi vill knyta till vår organisation, säger Chris.

Den nye Röglespelaren har aldrig tidigare spelat ishockey i Europa men ser fram emot att flytta över Atlanten:
– Jag längtar efter att komma över och stifta bekantskap med lagledningen och mina nya lagkamrater. Jag har pratat med både Chris och Cam och gillar det de står för. Jag har även sett några matcher på tv och har förestått att jag kommer till en hockeytokig stad med intensiva fans. Jag pratade med några gamla svenska lagkamrater som berättade om att stämningen i Rögles hemmaarena är elektrisk, det ser jag fram emot, säger Brady Ferguson.
Brady kommer från Texas i södra USA men fastnade för hockey när han bodde med sin familj i Kalifornien och stiftade bekantskap med Anaheim Mighty Ducks. Efter fyra framgångsrika år i college skrev han proffskontrakt med Toronto, de två senaste säsongerna har han producerat mycket poäng i ECHL och även vunnit slutspelet förra våren.
– Det blir så klart en omställning för mig men jag ska förbereda mig hela sommaren. Jag skulle säga att jag kommer att tillföra hockey-IQ, jag tävlar varje dag och vill vinna. Jag åker till Rögle för att vinna ett mästerskap, säger Brady.

Chris Abbott avslutar:
– Brady är en anfallare som kan spela på alla positioner, jag ser fram emot att ha Brady i vår organisation.
Kontraktet är på två år, till och med säsongen 2021/22.

Fakta/Brady Ferguson
Född: 6 september 1994 i Lewisville, Texas, USA
Längd/vikt: 183 cm/88 kg
Position: Forward
Skjuter: Vänster
College: Robert Morris University (NCAA)
Draftad: -
Karriär: Texas-bon hade fyra starka år i college och skrev proffskontrakt med Torontos organisation på våren 2018. Har spelat en del i Toronto Maple Leafs farmarlag Marlies men mestadels i Newfoundland Growlers i ECHL där Brady haft en stark poängproduktion under de två senaste säsongerna: 145 poäng (varav 61 mål) på 129 matcher och dessutom en av de ledande spelarna när man vann hela slutspelet våren 2019.
Aktuell: Har skrivit på ett tvåårskontrakt med Rögle.