Edström ska tampas om en plats i New York Rangers
Publicerad: 2022-09-12
Nästa vecka inleds kampen för att ta en plats i NHL den kommande säsongen. Adam Edström kommer vara på plats i New York för att försöka kriga till sig en Rangers-tröja. – De som presterar bäst kommer få en tröja i slutändan, säger forwarden.

Under måndagen sätter sig Adam Edström på ett flygplan på väg mot New York Rangers rookie-camp, klubben han draftades av 2019.

– Det kommer bli kul. Jag ser fram emot det. Jag går bara in med tankesättet att åka dit för att visa mig från min bästa sida. Sen får man se hur långt det håller. Jag ser också fram emot att spela den typen av hockey som spelas där borta. Jag tror att jag kan gynnas av en mindre isyta med min storlek och fart, säger Adam Edström.

Forwarden var även över på development-camp under sommaren och har fått uppleva New York några gånger innan dess.

– Det är ju en original six-klubb, så det är klart att det känns speciellt och stort. New York som stad är helt magisk, jag har varit där en tre-fyra gånger nu och jag blir lika chockad varje gång över hur coolt det är. Även träningsanläggningarna och alla tillgångar som man får när man är en del av klubben är också väldigt speciellt. Man har verkligen alla möligheter att lyckas.

Väl på plats kommer Edström vara långt ifrån ensam om att försöka spela till sig en plats till den kommande säsongen.

Hur är stämningen på ett camp?

– På isen gör man sitt bästa för att visa upp sig och ta en utav platserna men utanför brukar det vara väldigt bra stämning. Men det är klart att det är lite av ett ställningskrig när det kommer till hockeyn. Man vill visa upp sig och ta en tröja. Alla vi hockeyspelare har ju valt ett jobb där det handlar om att prestera för att få jobben. Vi är någonstans vana vid det.

Hurvida Edström lyckas ta en plats i Rangers nästa säsong återstår att se. Men det går iallafall att bena ut olika scenarion för 21-åringen.

– Adam har kommit långt sen han kom hit till Ängelholm. Jag är väldigt exalterad över att han ska försöka ta chansen att förhoppningsvis ta en plats i New York Rangers. Om han inte gör det så är våra förväntningar att han ska komma tillbaka och spela med oss. Jag vet att hans mål är att ta en plats i NHL och sen får vi se om det är i år eller nästa år. Så vi får se hur det blir för honom den kommande månaden, säger Chris Abbott, sportchef i Rögle BK.

Adam Edström åker över med en försäsong i Ängelholm och två spelade CHL-matcher i ryggen (vilade mot Katowice).

– Jag känner mig stark och snabb vilket är de två största uppsidorna i mitt spel. Det har varit nyttigt och bra att vara med på försäsongen och CHL-matcherna. Jag känner att jag är inne i matchtempo och förhoppningsvis kan det ge mig lite fördelar när vi ska spela match där borta.

Under campen kommer det spelas två matcher mot Philadelphia Flyers motsvarighet.

Hur ser du på dina chanser att ta en plats?

– Jag känner inte att det är någon idé att tänka för långt i förväg. Man får ta det dag för dag. Det handlar om att prestera och de som presterar bäst kommer få en tröja i slutändan. Jag kommer bara åka dit med inställningen att göra mitt bästa varje dag. Det kommer om någonting vara en väldigt bra lärdom för framtiden.

Anton Toft