Gameday: Sjöa ger klartecken - Wennström lånas in
Publicerad: 2020-09-26
Inför match
Rögles lagkapten Mattias Sjögren är redo för spel. Efter dagens matchvärmning gav anfallaren klartecken för spel i kvällens bortamatch mot HV71. Även Kevin Wennström är med i truppen då han lånas in från Kristianstad. Se TV-intervjun med Sjögren inför säsongsdebuten och här under kan ni läsa förutsättningar inför matchen i Husqvarna Garden.

INFÖR NEDSLÄPP
HV71-Rögle
18:00, Husqvarna Garden, C More
Mötet: Rögle gör sina andra match i grundserien. Premiären mot Linköping i Catena Arena slutade med en 6-4-seger för de grönvita efter att Adam Tambellini stått för fyra poäng (1 mål + 3 assist).
HV71 har redan spelat två matcher, och förlorat båda. Premiären borta mot Frölunda slutade med en 3-0-förlust och i torsdagens omgång mot Örebro föll HV med uddamålet (5-4). Jönköpingslaget gör på lördagen sin första hemmamatch i omdöpta Husqvarna Garden (tidigare Kinnarps Arena). Senaste nytt i Rögle:
Det har gått sju dagar sedan Rögles premiär. Under träningsveckan har ledarstaben med Cam Abbott i spetsen fått laborera en del med laget på grund av olika frånvarosituationer. På fredagens träning saknades backen Lucas Ekeståhl och forwarden Olli Palola. Det gjorde att Nils Höglander spelade med Simon Ryfors och Leon Bristedt och Daniel Zaar spelade med Adam Tambellini och Dennis Everberg. Ekeståhl är tillbaka och är med upp till Jönköping och kvällens match.
Lagkaptenen Mattias Sjögren gav efter lördagens värmning klartecken till spel, och gör därmed comeback efter den operation han rehabiliterat för sedan i våras.
Även Kevin Wennström, som lämnade Rögle för Kristianstad inför säsongen, finns med i laget. Forwarden lånas in från KIK till kvällens match. Kevin har gått bra på försäsongen, gjort fem mål på åtta träningsmatcher och får stort förtroende:
– Vi hade egentligen en ledig helg men det här ska bli roligt att få komma tillbaka till Rögle, säger Kevin efter lördagens matchvärmning.
Adam Edström är avstängd och missar de fem kommande matcherna. Senaste nytt i HV71:
HV71 meddelade under fredagen att de förlänger kontrakten med talangerna Emil Andrae och forwarden Zion Nybeck. Båda har skrivit A-lagsavtal till och med säsongen 2022-23.
Efter att HV inte gjort ett enda mål mot Frölunda i premiären, kom offensiven igång mot Örebro. Fyra spelare skrev in sig i målprotokollet, bland annat Simon Önerud som blev HV:s första målskytt för säsongen.
Siffrorna:
Rögle visade effektivitet i special teams i premiären mot Linköping. Laget förvaltade 33,33 procent av sina lägen i powerplay och klarade av 85,71 procent av tillfällena i numerärt underläge. HV:s siffror i samma kategorier är efter två matcher; 20 samt 63,64 procent.
Rögles Niklas Hansson spelade 24:02 i premiären mot Linköping. Eric Gélinas spelade 21:16. Efter två matcher har backen Didrik Strömberg snittat mest istid i HV71 med sina 21:08.
Strömberg är dessutom den HV-spelare som täckt flest skott efter två matcher, närmare bestämt sex stycken. Erlend Lesund täckte tre för Rögle i premiären.
Förra säsongen förlorade Rögle det första mötet i Jönköping med 5-0 (14 november). Det andra slutade med en 5-3-seger (13 februari).
Rögles laguppställning:
Så tränade Rögle på lördagen:
Bristedt-Ryfors-Höglander, Everberg-Tambellini-Zaar, Sjögren-Ferguson-Eriksson, Andersson-Bengtsson-Matson, Wennström-Edström Backar: Gélinas-Ekeståhl, Jonsson-Hansson, Lesund-Johannesson, Bondesson-Schira.
Målvakter: Rifalk-Gustafsson.

Peter Ekholm