Rögle värvar rutinerad center
Publicerad: 2018-07-12
Nyhet
Rögle BK har skrivit kontrakt med rutinerade centern Matt Anderson. Amerikanen går in på sin 13:e säsong som proffs och sin fjärde raka i SHL.

– Matt Anderson är en väletablerad SHL-spelare som har precis de kvaliteter jag letat efter till den sista lediga centerplatsen i vår trupp. Han är tävlingsinriktad, har bra karaktär och är en allroundspelare som kan användas till mycket, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

Tidigare på torsdagen blev det klart att kanadensiske OS-forwarden Christian Thomas spelar i Rögle kommande säsong och nu är det även klart med en center, en riktigt rutinerad sådan.
35-årige Matt Anderson, bördig från Long Island utanför New York, har gjort tolv säsonger som proffs i Nordamerika, KHL och de tre senaste säsongerna i SHL (Djurgården och senast i Skellefteå).

Nu är det klart att den skicklige centern återvänder till svensk hockey för ett fjärde år.
– Ha, ha! Jag och min fru trivs enormt bra i Sverige. Med hockeyn och livsstilen. Det passar oss perfekt, vi brukar skoja att ni kommer att behöva sparka ut oss från landet, annars stannar vi, säger Matt och fortsätter:
– Jag är jätteglad över att få fortsätta min karriär i Sverige och ser fram emot att spela i Rögle som har något intressant på gång. Det är också en möjlighet för mig att få spela i en arena som är en av de absolut svåraste arenor att spela i som bortalag. Det finns en bra kultur och band mellan hemmalaget och Rögles fans och jag är en emotionell spelare och en stark hemmaklack tar fram det bästa ur mig, säger han.

Den högerfattade centern är en välkänd och uppskattad hockeypersonlighet i Sverige. Efter en lång karriär i NHL kom han till Europa och gjorde först två år i ryska ligan innan han kom till SHL och Djurgården. Efter två säsonger i Stockholm bar det av till Skellefteå i vintras. En säsong som blev förryckt av skador.
– Tyvärr så gick det inte som jag hoppats. Jag försökte spela trots skada men tvingades till operation till sist i mars. Ingreppet gick bra och jag är helt återställd och tränar för fullt utan restriktioner. Jag kan inte vänta tills det är dags att skrinna in i Lindab Arena inför fansen och bära Rögles hemmadress och pucken släpps, säger han.

Sportchef Abbott har stött på sitt nyförvärv som motståndare på isen ett flertal gånger:
– Han är en väldigt stark tekare. Jag vet av egen erfarenhet hur tuff han är att möta och hur talangfull han är i offensiv zon. Jag ser fram emot att Matt ansluter till vår klubb i vinter, avslutar Chris.

Fakta/Matt Anderson
Född: 31 oktober 1982 i West Islip, Long Island, USA.
Längd/vikt: 180 cm/88 kg.
Position: Center.
Skjuter: Höger.
College: Amherst Minutemen, University of Massachusetts (02-07).
Landskamper: -
Draftad: -
Karriär: Efter en lång och framgångsrik collegekarriär skrev den stabile och produktive högerfattade centern sitt första proffskontrakt 2007 med Chicago Wolves i AHL. Spelade sex säsonger i AHL (hann även debutera i NHL för New Jersey) där han på 342 grundseriematcher noterats för 207 poäng varav 76 mål. Blev AHL-mästare våren 2008. Säsongen 2012-13 fick han debutera i NHL (två matcher för New Jersey Devils). Efter den säsongen flyttade han över till Europa och två år i ryska KHL innan han kom till Sverige. Först två säsonger i Djurgården och i vintras i Skellefteå. Har svarat för 82 poäng på 125 SHL-matcher samt sju poäng på elva slutspelsmatcher.
Aktuell: Har skrivit kontrakt med Rögle BK för kommande säsong.