Rögle förlänger med Lesund till 2023
Publicerad: 2020-02-04
Nyhet
Backen Erlend Lesund har redan under sin första säsong i Rögle blivit en stor favorit bland fansen för sitt oömma och uppoffrande spel. Hans spel uppskattas också av den sportsliga ledningen som förlängt med den norske landslagsbacken. Det nya kontraktet sträcker sig tre säsonger till, över 2022-23.

– Det känns jättebra och roligt. Förlängningen är ett kvitto för mig att man värdesätter det jobb jag gör här. Det visar även att jag trivs jättebra i Rögle och att jag tror på en ljus framtid här. Vi ska vinna ett mästerskap under min tid här, det är min fulla övertygelse, säger Erlend.

Den 25-årige försvararen kom från Mora inför den här säsongen. Erlend är en stabil defensiv försvarare som alltid sätter laget i första hand. Hans friska och fysiska spel är välkänt och han toppar hela SHL:s tacklingsliga tillsammans med Linköpings Eddie Larsson. Båda har noterats för 81 tacklingar så här långt. På 38 matcher har det blivit fyra assist för Erlend och han väntar fortfarande på första målet.
– Du kan hjälpa laget på många sätt. För mig kommer defensiven i första hand, ett bra förstapass och att komma ur egen zon på ett enkelt och säkert sätt. Vi har många skickliga offensiva spelare så det lämnar jag åt dem, ha ha. Viktigast för mig är att jag känner att jag hjälper laget och att jag utvecklas som spelare. Och det tycker jag att jag gjort sen jag kom hit.
Erlend trivs i Rögle – och fansen har tagit honom till sitt hjärta.
– Jag gillar att spela inför den här publiken, det är en härlig hemmaarena.

Erlend hade egentligen kontrakt över nästa säsong också men nästa år är struket och istället går ett nytt treårskontrakt igång som gäller över säsongen 2022/23.
– Det känns bra att veta att man ska vara kvar här en längre tid. Det är kanske den förening som utvecklas mest just nu på och utanför isen. Jag vill vara med på den här resan, vi ska vinna ett mästerskap ihop.
Rögles sportchef Chris Abbott är glad över att ha säkrat upp den norske backen på tre år till:
– Erlend har visat att han är en stabil allround försvarare som alltid sätter laget först och som är en ledare även i omklädningsrummet. Hans fysiska spel är viktigt för oss. Han är bara 25 år och har ännu inte nått sin topp, säger Chris.