Careys första bidrog till poäng
Publicerad: 2019-01-26
Efter match
Han värvades i början av året av sportchef Chris Abbott från allsvenska Karlskrona. När Rögle förlorade mot Luleå i overtime gjorde Matt Carey sitt första mål i Rögletröjan och nu hoppas han på fler.

Kanadensiske forwarden Matt Carey inledde sin säsong i allsvenskan och Karlskrona.
Strax efter årsskiftet blev han emellertid värvad till Rögle för att bredda forwardsbesättningen inför slutspurten i SHL.
I sin sjunde match i Rögletröjan hemma mot serieledande Luleå kom så Careys första mål och det var efterlängtat.
– Så klart var det skönt att få sätta dit den första pucken. Jag har haft mina chanser inte minst i min första match borta mot Brynäs, förklarar Carey efter matchen.
Målet kom i början av den tredje perioden och betydde 2-1 till Rögle.
Ett skott från kanten av Daniel Widing som Luleås målvakt Niklas Rubin tappade och Carey höll sig framme och petade in returen mellan benen på Rubin.
– Det är alltid tufft att göra sitt första mål i en ny liga men nu tror jag att det kommer fler. Jag har haft bra hjälp av mina kedjekamrater också. Taylor Matson och Daniel Widing är bra och det passar mig perfekt att spela med de två, menar Carey.

Trots Careys ledningsmål gick alltså matchen till overtime efter att Luleå ganska snabbt kvitterat 2-1-målet i tredje perioden.
I inledningen av overtime var Rögle det dominerande laget men i en snabb spelvändning kunde Luleå avgöra.
– Jag tycker att vi spelade ut dem långa stunder av matchen. Den här matchen borde vi ha vunnit och det känns som en stor besvikelse att vi inte fick med oss alla tre poängen, säger han lite frustrerat och fortsätter angående det serieledande motståndet:
– Ärligt talat så tycker jag inte att Luleå är det bästa laget vi har mött sen jag kom hit. Färjestad i onsdags var en tuffare match men det är så här det är. Ibland studsar det med och ibland mot.

Han var även inblandad i en uppmärksammad situation i den tredje perioden då han blev tacklad väldigt nära sargen och brakade in i den med full fart.
De 4 459 på läktarna blev som galna och skrek efter utvisning men domarna friade.
– Tacklingen kändes tuff men när jag frågade domaren hur han såg på den sa han att det var en schysst och ren träff och då accepterade jag hans bedömning, säger han och utvecklar sitt resonemang:
– Den kom sent i matchen och då är det inte alltid man får utvisningar med sig när matchen dessutom är så jämn och står och väger. Som jag var inne på tidigare så studsar saker och ting med ibland medan andra gånger studsar dem emot som den här gången.

Efter sju matcher i SHL känner han att han börjar bli varm i kläderna och anpassar sig bättre och bättre.
– Jag gillar att spela i den här ligan och i det här laget. Vi har bra backar som behandlar pucken bra med fina förstapass vilket gynnar min fart. Allt känns bra för egen del och jag tror det blir ännu bättre med tiden både för mig och för laget, säger Matt Carey och blickar fram emot nästa viktiga matchtäta vecka:
– Nu får vi ledigt i morgon och sen samlas vi på måndag. Det blir en intressant och kul vecka med många viktiga poäng på spel och vi går för att ta alla.

Patric Andersson