Femetta för Rögle mot Kloten
Publicerad: 2016-09-02

Rögle tog snabb revansch för förlusten mot Ambri i onsdags. Det blev en klar seger över NLA-laget Kloten Flyers på fredagskvällen. Ett effektivt Rögle vann med 5-1 (2-0, 3-0, 0-1) efter bland annat två mål i box play.

Fjärde matchen för Rögle på försäsongslägret i Schweiz spelades mot NLA-laget Kloten på fredagskvällen.

För huvudtränare Anders Eldebrink var det en återkomst till en hall där han firat många triumfer, både som spelare och tränare. Totalt tolv säsonger var han i klubben (tre mästerskap som spelare) och i Swiss Arenas tak hängde nr 32 Eldebrink tillsammans med sju andra gamla Kloten-spelare som man vill minnas lite extra.

Med fem anfallare indisponibla så fick backen Anton Cederholm vikariera som ytterforward i en kedja för att få ihop fyra hela kedjor till matchen.

Tyvärr tappade Rögle en anfallare till tidigt i matchen. Efter knappt tolv minuter fick Bryan Lerg matchstraff. Han tacklade en hemmaspelare som ramlade och fick Lergs klubba i ansiktet. Ett hårt straff.

Men Rögle fick chans att träna på box play. Och vann den fem minuter långa perioden. Daniel Sylwander tog pucken i egen zon och startade en snabb kontring. Han hade med sig Viktor Lindgren men sköt själv hårt förbi Luca Boltshauser i hemmamålet. Målet kom efter 15.15 och betydde 2-0 till Rögle.

Dessförinnan hade backen Almen Bibic snyggt gjort 1-0 med ett distinkt skott upp i krysset efter dryga sju minuters spel.

Rögle fortsatte visa upp bra effektivitet i andra perioden då även unge backen Timothy Liljegren fick kliva upp och spela forward för att hålla fyra kedjor.

3-0 gjorde Sebastian Wännström i power play, hans tredje mål i Schweiz. Snyggt frispelad av Daniel Sylwander.

4-0 stod Alen Bibic för. Backen hängde med upp i en spelvändning och serverades pucken vid bortre stolpen av Filip Karlsson och från nära håll stötte han in pucken i målet. Ludvig Rensfeldt gjorde sen 5-0 efter knappa 14 minuter, Rögles andra mål i box play.

Tredje perioden blev mest en formsak. Hemmalaget reducerade tidigt till 1-5. Rögle fick sen chans att spela power play i sex raka minuter men fick ingen utdelning. Närmast var Cade Fairchild med ett stolpskott.

Matchen slutade 5-1 och därmed har Rögle vunnit tre av fyra nere i Schweiz.

Precis som mot Rapperswil spelades ändå en förlängning, 3 mot 3, som träning inför seriespelet.

Rögle är matchledigt på lördagen och avslutar sen försäsongslägret i Schweiz på söndag med match mot NLA-laget Langnau innan man reser hem till Ängelholm.

CAMP PARTNERS: