Justin Pogge fortsätter i Rögle
Publicerad: 2018-04-13
Nyhet
Justin Pogge gör som Ville Kolppanen – återvänder för spel i Rögle BK nästa säsong. Den kanadensiske målvakten har förlängt sitt kontrakt. Därmed är det klart att Rögle behåller samma målvaktsbesättning till nästa säsong: Pogge, Kolppanen och Emil Kruse.

– Det känns skönt att det är klart. Jag stortrivdes i klubben och ser redan fram emot att komma tillbaka nästa säsong. Vi startade något bra förra säsongen och det ska bli intressant att se vad vi kan åstadkomma i vinter, säger Justin Pogge.

Den 195 centimeter långe kanadensiske målvakten kom till Rögle en bit in på SHL-säsongen efter att Rögle inlett darrigt och hade målvakten Ville Kolppanen skadad på obestämd tid.
Justin, som hade spelat i KHL säsongen innan, var ledig och anslöt till Rögle i oktober. En storväxt målvakt som blockar mycket puckar och som dessutom är riktigt skicklig i spelet med klubban (han hade fyra assist).

Justin spelade i 32 matcher och var en bidragande orsak till lagets remarkabla vändning och starka spurt av säsongen.
– Man kan väl egentligen säga att vi bara hade en halv säsong. Även om jag nu kommer tillbaka till en delvis ny organisation så har vi något intressant på gång i Rögle. Jag vet att alla törstar efter ett slutspel och det hoppas jag få vara med och bidra till att vi når. Det är den här tiden av året som det är roligast att spela hockey, säger Justin.

Rögles sportchef Chris Abbott är mycket nöjd över att redan nu ha klart med målvaktssidan till nästa säsong:
– Vår ambition från början var att ha samma målvaktsuppställning som den gångna säsongen så det är klart det känns riktigt bra. De trivs tillsammans och sporrar varandra och de kommer att hjälpa oss att nå framgång, säger Chris och fortsätter:
– Pogge är en toppmålvakt i den här ligan som ger oss en chans att vinna varje kväll. Ville är en extremt talangfull ung målvakt som bara kommer att bli bättre och han visade vilken tävlingsmänniska han är när han kom tillbaka. Och så har vi Emil som kommer att bli en utmärkt SHL-målvakt men som just nu behöver mycket matcher.
Att ha tre målvakter på kontrakt är inget problem anser Chris:
– Nej, det är viktigt att ha bredd och djup även på den positionen. Det viktiga är att se till att alla får den matchning de behöver.
Kontraktet med Justin Pogge gäller till säsongen 2019/20.

Fakta/#39 Justin Pogge Målvakt, plockar vänster Född: 22 april 1986 i Fort McMurray, Kanada.
Längd/vikt: 195 cm/94 kg.
Juniorklubb: Prince George Cougars (WHL)
I Rögle: En säsong, kom från Slovan Bratislava (KHL) oktober 2017.
Statistik (i Rögle): 32 spelade matcher (totalt 1792:41 minuter): 3,21 insläppta/match, 89,78 i räddningsprocent, en hållen nolla. 4 assist, 8 utvisningsminuter.
Aktuell: Har förlängt med Rögle BK.