Förändringar i spelartruppen
Publicerad: 2019-03-21
Lagbygget 19/20
Även om det blev ett oväntat snabbt och snöpligt slut så går den gångna säsongen till historien som en av de bästa i Rögles historia. Nu inleds arbetet inför femte raka året i högsta serien – för sportchef Chris Abbott är det bråda dagar när en ny trupp ska byggas. Närmare ett dussin spelare har utgående kontrakt och redan nu är det klart att fem spelare och tränare Roger Hansson lämnar för nya utmaningar.

– Vi är nöjda med många saker under resan den här säsongen. Vi fick ihop en stark grupp som jobbade hårt och målmedvetet och flyttade fram positionerna. Sen är vi inte nöjda med hur snabbt det slutade, vi hade större förhoppningar men det är en sak som vi i den sportsliga ledningen håller på att utvärdera, säger sportchef Chris Abbott och fortsätter:
– Vi vill såklart höja ribban ytterligare till nästa säsong och behöver göra en del förändringar.
Dagarna efter uttåget i slutspelet har spelarna genomgått fysiska tester, medicinska undersökningar och haft individuella samtal med både tränare och sportchef.

En spelare som inte kommer att fortsätta i Rögle är backen Alen Bibic. Efter drygt fem säsonger och 250 tävlingsmatcher i A-laget kommer den kraftfulle försvararen att gå vidare till nya utmaningar:
– Jag har haft en fantastisk tid i klubben och fått vara med om en härlig resa. Jag kom när man låg i allsvenskan, var med om att föra upp klubben och etablera den i SHL och avslutade med slutspel. Hela tiden har fansen stöttat oss, de är grymma och väl värda framgången med att få se slutspelshockey i hemmaarenan. Fansen är en stor orsak till att jag stannat så länge men det är så här i den här branschen: när vissa dörrar stängs så öppnas andra, säger Alen.
Rögles Chris Abbott:
– Alen har varit en stöttepelare i den här organisationen i fem års tid och vi respekterar han för allt han gjort. Det är en proffsig hockeyspelare med en bra inställning och han har representerat föreningen och sig själv på bästa sätt både på och utanför isen. Vi önskar Alen all lycka till i nästa steg i karrären.

Övriga fyra spelare som det är klart att de lämnar är målvakten Ville Kolppanen, backen Ben Youds samt anfallarna Linus Sandin och Matt Carey.
– Vi vill tacka dem för allt de gjort för Rögle och önskar dem lycka till i deras fortsatta karriärer. Kanske korsas våra vägar igen i framtiden, säger Chris Abbott.

Lagkaptenen Craig Schira är en av spelarna med utgående kontrakt:
– Vi har pratat med varandra och han vet om att vi är intresserade av att fortsätta jobba med honom. Vi respekterar att han vill åka hem och prata genom det med familjen i lugn och ro och ta ett beslut senare under våren.
Vad gäller statusen för övriga spelare med utgående kontrakt säger Chris så här:
– Vi har träffats och vi vet var vi har varandra, säger Chris.
Junioranfallaren Lucas Elvenes tillhör NHL-laget Vegas Golden Knights och har i år varit utlånad till Rögle. Vad som händer med Lucas framtida karriär ligger i NHL-klubbens händer.
Spelarna får nu ledigt i tre veckor och återsamlas för att dra igång försäsongsträningen måndag den 15 april.