Byggnyheter - då får Rögle tillgång till fjärde våningen
Publicerad: 2021-12-14
Den 10 mars får Rögle tillgång till det nya våningsplanet i Catena Arena. Det innebär att Rögle kan spela de två sista grundseriematcherna och ett eventuellt slutspel med full arenakapacitet. – Fantastiska nyheter. Det är det här vi väntat på så länge, säger Rögles klubbdirektör Daniel Koch.

Ombyggnationen av Catena Arena börjar närma sig sitt slut. Nu har arenabolaget och Rögle fått ett datum av PEAB för överlämning av nya plan 4. Den 10 mars tar Rögle emot Brynäs och då kan det bli smypremiär under de nya taket. Två dagar senare möter Rögle Frölunda i grundseriens sista hemmamatch.

– Att vi får tillgång till det i förtid är fantastiska nyheter för klubben. Det är det här vi har väntat på sedan första spadtaget togs. Rögle BK kommer få en arena i absolut högsta klass och jag vill framföra ett stort tack till arenabolaget och PEAB som gjort det här möjligt, säger Koch.

Planen har från börjat varit i slutet av mars, men PEAB, som varit ansviga för bygget, har varit effektiva vilket tillåtit Rögle att få tidigare tillgång till de nya ytorna.

– Jag har sagt ordet 'äntligen' så många gånger. Men jag säger det igen: Äntligen. Vi har jobbat hårt för att få det ytterligare lite tidigare, men nu blev det det här datumet och det känns väldigt roligt. Då står det klart innan ett eventuellt slutspel och då finns det möjlighet att kunna anpassa. Det ska bli riktigt roligt att få igång det och få en fullsatt arena, säger arenabolagets VD Anders Nelson.

Taket på Catena Arena har höjts med sju meter och under det har nya loger, nya restaurangytor och sittplatser tagit plats. Arenan kapacitet växer från nuvarande 4950 platser till runt 6400.

– Alla fans som varit här under hösten ska ha ett stort tack för sitt tålamod i ombyggnationen. Nu kommer säkert inte allting vara på plats och helt iorndingställt den 10 mars, så vi får be om lite tålamod till. Men det är oerhört glädjande att vi snart kan erbjuda hela vår arena till våra fans, säger Koch.

Om all inredning och alla funktioner är på plats den 10 mars vågar Rögles kommersiellt ansvarige Kari Litmanen inte lova, men han kommer göra allt för att ytorna ska gå att använda. På de nya ytorna kommer bland annat nya barer, nya matställen och nya logéupplevelser kunna erbjudas.

– Det är såklart ett jättepositivt besked att vi får tillång till det fjärde planet redan den 10 mars. Nu får vi möjlighet att välkomna våra redan hängivna supportrar samt många nya supportrar till Sveriges häftigaste arena. Vi har redan kommit långt i vårt planeringsarebete och med ett datum på plats blir det betydlugt lättare att se till att få allting klart, säger Litmanen.

Peter Ekholm