Rögle värvar NHL-forward
Publicerad: 2016-09-09

I natt blev det klart – då signerade 26-årige kanadensiske forwarden Matt Fraser ettårskontraktet med Rögle.
- Matt är en etablerad målskytt som även tillför size och karaktär till vårt lag, säger sportchef Anders ”Masken” Carlsson.

Han har spelat närmare 100 NHL-matcher för tre olika klubbar, varit proffs i fem säsonger i Nordamerika – nu packar den storväxte (191 cm lång) anfallaren Matt Fraser resväskan och hockeytrunken för ett nytt kapitel i sin hockeykarriär.

Fraser kom natten till fredagen överens med Rögle BK och ansluter till truppen så fort som möjligt.

- Efter fem säsonger som proffs i Nordamerika kände jag att det var dags att testa något nytt. Jag har hört mycket gott om ligan i Sverige från vänner som spelat i SHL. Det har gjort mig sugen att flytta över, säger Matt.

Han fortsätter:

- Jag tror att spela i Sverige kan vara bra för min utveckling samtidigt som jag vill vara med och hjälpa Rögle vinna matcher.

Matt kommer från den kanadensiska staden Red Deer som ligger i Alberta cirka 15 mil norr om Calgary.

- Red Deer är ingen stor stad och det passar mig. Jag är ingen storstadsmänniska. Precis som alla andra kanadensiska pojkar så började jag spela hockey som liten och drömde om att lyckas och bli NHL-proffs.

Efter en framgångsrik juniortid så fick Matt chansen att bli proffs. Och NHL-drömmen blev verklighet redan säsongen 2011-12 med Dallas. Totalt har han spelat 87 NHL-matcher för Dallas, Boston och nu senast Edmonton.

- Jag hade turen att nå min dröm, säger han.

På de 87 NHL-matcherna gjorde han elva mål. I AHL har Matt varit en av ligans bästa målskyttar i flera säsonger och gjort mer än 30 mål i tre säsonger och blivit uttagen ligans All Star Team.

- Jag gillar att skjuta, söker mig gärna i lägen där jag snabbt kan avlossa skottet. Sen är jag stolt över min arbetsmoral, jag jobbar alltid hårt för att laget ska vinna.

Han vet inte så mycket om Rögle:

- Nej, det ska jag erkänna. Jag vet att det finns spelare i laget som jag spelat mot i Nordamerika. Det är en hockeytokig stad med bra fans, det har mina vänner sagt och det ska bli kul att komma dit och spela. När nu kontraktet är klart så ska jag direkt samla in så mycket information jag bara kan så jag är förberedd när jag kommer.

Rögles sportchef Anders ”Masken” Carlsson är nöjd med senaste tillskottet i truppen:

- Det är en bra karaktärspelare. Det är en stor kille som är bra längs sargerna, stark och han går gärna rakt på mål. En etablerad målskytt, säger ”Masken”.

- Vi har tappat karaktär i laget efter Taylors skada. Vi har en hel del små, tekniska spelare men behöver lite storlek också. När hans namn dök upp så kändes det rätt, han kan hjälpa oss, säger ”Masken” vidare.

Matt har tränat på is hemma i Red Deer sen en dryg månad tillbaka och är redo att ansluta till Rögle och sitt nya lag så snart alla papper är i ordning.

- Jag känner mig i bra form och jag tror jag kan hjälpa Rögle nå framgång i vinter. Jag är otålig att resa över och börja, säger Matt Fraser.