Poängkung klar för Rögle
Publicerad: 2020-04-03
Nyhet
Han öste in mål och poäng i allsvenska Modo förra säsongen – nu fortsätter den 25-årige anfallaren Adam Tambellinis karriär i SHL och Rögle. Den storväxte och högproducerande kanadensaren är Rögle BK:s första nyförvärv till nästa säsong.

– Adam är en intelligent hockeyspelare med riktigt bra hockeysense, han skapar utrymme och chanser för sina lagkamrater och är en avslutare av högsta rang. Vi är övertygade att Adam kan lyfta sitt spel och vara en tongivande spelare för oss i SHL också, säger Rögles sportchef Chris Abbott som tillsammans med assisterande sportchefen Christoffer Malm följt Adam Tambellini under den gångna säsongen.
– Vi har haft Adam på radarn en längre tid och har under vintern kunnat följa Adams första säsong i Europa och Modo på nära håll och blivit väldigt imponerade, säger Chris vidare.

Adam jagades av flera klubbar efter sin succé men bestämde sig ganska tidigt för Rögle:
– Jag har haft bra samtal med både Chris och Cam (tränaren) och gillar hur de resonerat kring vilken roll jag skulle kunna få. Jag har sett en del matcher med Rögle och gillar sättet man spelat ishockey på och tror det kommer att passa mig bra. Jag ser fram emot att ansluta till laget i augusti, säger Adam Tambellini.
Adam Tambellini kom till Modo en bit in på säsongen i höstas och gjorde direkt stora avtryck. På 37 matcher svarade anfallaren för 28 mål och 63 poäng, ett snitt på 1,7 poäng per match, klart bäst i ligan.
– Det tog lite tid att acklimatisera sig i Modo men jag var i ett bra lag och fick spela i en riktigt bra kedja, vi hade bra kemi och var framgångsrika tillsammans, säger Adam.
Kontraktet med Rögle sträcker sig över två säsonger, till och med 2021/22.

Fakta/Adam Tambellini
Född: 1 november 1994 i Edmonton, Kanada
Längd/vikt: 193 cm/88 kg
Position: Forward
Skjuter: Vänster
Juniorklubb: Calgary Hitmen (WHL)
Landskamper: 4 (Spengler Cup 19/20)
Draftad: Tredje rundan (65:e val totalt) 2013 av NY Rangers.
Karriär: Uppväxt i en hockeyfamilj där pappa Steve Tambellini hade en framgångsrik NHL-karriär som spelare och därefter som tränare i NHL och i Kanadas nationella organisation. Adam producerade mycket poäng som junior i Calgary Hitmen och draftades tidigt i tredje rundan av NY Rangers. Gjorde fyra säsonger i AHL med stabil produktion (131 poäng på 259 matcher) men fick aldrig chansen i NHL. Skrev på för Modo under fjolårssäsongen och svarade för en mycket stark säsong med 28 mål och totalt 63 poäng på 37 matcher (snitt 1,7 poäng/match, högst i serien).
Aktuell: Har skrivit på ett tvåårskontrakt med Rögle.