Schweiziskt framtidsnamn klar för Rögle
Publicerad: 2018-06-29
Nyhet
Rögle BK har skrivit kontrakt med schweiziske framtidsnamnet Ken Jäger. Den 20-årige Davos-centern är klar för tre år i klubben.

Vid årsskiftet var Rögles sportchef Chris Abbott på plats i Buffalo, USA och såg junior-VM. Ett av namnen som plitades ner i hans anteckningsbok var den schweiziske centertalangen Ken Jägers namn.
Nu är det klart att den 20-årige Jäger kommer att fortsätta sin karriär i Rögle BK.
– Ken är en mycket lovande ung spelare som vi är väldigt glada över att ha lyckats ta in i Rögle. Jag hade möjligheten att se honom spela live under junior-VM i vintras och blev direkt imponerad av hans skridskoåkning och skicklighet med puck, säger Rögles sportchef Chris Abbott.
Den nye Röglespelaren är i första hand en investering för framtida bruk men…
– Det är en intressant spelare. Han är en ”late bloomer” och har definitivt verktygen för att spela för oss men jag vill inte lägga en onödig press på honom, säger Chris.

Ken Jäger kommer från Davos och gjorde förra säsongen sin sista som junior och gick samtidigt ut skolan. Nu står han redo för ett nytt kapitel i sitt liv:
– Jag ser jättemycket fram emot att få komma till Sverige och Rögle och få chansen att utvecklas som hockeyspelare. Det är ett stort steg för mig men jag ska jobba hårt och är villig att ge hockeyn en rejäl chans nu, säger han.
Han har varit uttagen i de schweiziska pojk- och juniorlandslagen de senaste fyra åren och var med i JVM i vintras. Han har hunnit debutera i NLA för HC Davos och var även utlånad till EHC Visp i åtta matcher i NLB förra säsongen.

Tankarna att flytta till Sverige och fortsätta med hockeyn i ett nytt land föddes för ett år sedan:
– Jag har tränat en del med A-laget och det finns några svenskar där. Jag var imponerad över hur duktiga de är och hur bra de förstår spelet. Davos ville att jag skulle stanna men jag tror att flytta till Sverige ger mig ännu större möjligheter att utvecklas och bli framgångsrik, säger han.
– När Rögles sportchef hörde av sig blev jag jätteglad och det var inget att tveka på, säger Ken som under sommaren tränar hårt för att komma så förberedd han bara kan till Ängelholm i slutet av juli.

Ken Jäger beskrivs som en skridskostark anfallare med bra händer och spelsinne.
Chris Abbott ser fram emot att ha den högerskjutande centern i truppen till hösten:
– Vi förväntar oss att Ken kommer att utvecklas till en dynamisk center hos oss, säger han.

Fakta/Ken Jäger
Född: 30 maj 1998. Längd/vikt: 186 cm/83 kg. Position: Forward. Skjuter: Höger. Moderklubb: HC Davos, Schweiz. Landskamper: 26 pojk- och juniorlandskamper. Draftad: Nej. Karriär: Ken Jäger har spelat i hemstaden Davos hockeyklubb sen barnsben. En stor centertalang som spelat i alla pojk- och juniorlandslag i hemlandet. Representerade Schweiz i JVM i vintras. Debuterade i NLA för Davos 16/17 och var under en kortare tid förra säsongen utlånad till EHC Visp i NLB men togs hem till slutspelet. Aktuell: Har skrivit ett treårskontrakt med Rögle BK.