Lasse Johansson klar som ny assisterande tränare
Publicerad: 2022-06-15
Jakten på en ny assisterande tränare är över för Rögle BK. Välmeriterade Lasse Johansson tar nu plats bredvid Cam Abbott och David Printz i tränarbåset.

Rögle BK har under onsdagen gjort klart med ett välmeriterat namn på posten som assisterande tränare. Under åtta säsonger, 2008-2016, som general manager i Skellefteå ledde Lars Johansson klubben till två SM-guld och sex SM-finaler.

– Jag är fantastiskt glad att det fanns en plats och möjlighet för mig att komma till Rögle. Det känns väldigt roligt. Det kändes bra från första samtalet med Chris och när jag har varit nere och träffat alla i hela organisationen, fått se alla faciliteter och staden så blev det så självklart.

Och det är ett tvåårskontrakt som Lasse Johansson skriver på för klubben.

– Lasse kommer bidra med stor erfarenhet till vår tränarstab eftersom han varit både coach och manager i några av Europas mest framgångsrika lag. Hans kunskap och egenskaper kommer användas i hela vår organisation. Vi ser fram emot att välkomna Lasse till Ängelholm och Rögle-familjen, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

Lasse Johansson lämnade SHL för Schweiziska ZSC Lions 2016 och kommer senast från en tid som rådgivare åt SKA St. Petersburg samt varit en del av den ryska landslagsledningen.

– Jag kommer bidra med ett hårt jobb och det jag har gjort förut är dåtid och nu handlar det om nutid. Så nu gäller det att bidra med hårt jobb och sen har jag byggt på mig erfarenhet under många år.

Nu kommer Lasse Johansson ta plats i Rögles tränarstab som förutom Abbott och Printz också består av målvaktstränare Peter Hirsch. Målet är att hjälpa klubben att ta ytterligare kliv ute på isen.

– Jag har inte sett varenda grej men av det jag har sett så har man gjort väldigt många bra saker. Men det är små marginaler och vi måste göra detta tillsammans.. Jag kommer till en jättebra grund och de har gjort jättemånga bra saker under många år. Jag ska bidra med min kunskap och hårda arbete för att vi ska ta oss hela vägen.

Skönt att komma tillbaka till SHL igen?

– Ja, det ska bli roligt och sen ska de blir roligt att komma ner till Ängelholm, det känns som en fantastisk stad utifrån det lilla som jag har varit där. Så det ska bli väldigt roligt, säger Lasse Johansson.

Anton Toft