Rögle förlänger med framtidsnamn
Publicerad: 2017-02-16
Rögle BK
Två viktiga pusselbitar i Rögles framtida lagbygge har skrivit på för nästa år. Det är anfallarna Filip Karlsson, 20 och Simon Ryfors, 19, som båda skrivit nytt kontrakt med Rögle BK.

– Det är två spelare som har en riktigt intressant karriär framför sig som vi är riktigt glada över att få behålla. Både Filip och Simon är viktiga kuggar i nästa års lagbygge, säger Rögles sportchef Anders ”Masken” Carlsson.
Simon Ryfors, som fortfarande är junior, har haft en imponerande utveckling den här säsongen. Han startade i juniorlaget men har spelat med A-laget så gott som hela tiden och i takt med sin utveckling fått allt större ansvar och förtroende.
Så sent som i onsdagens segermatch hemma mot Karlskrona svarade Simon för ett snyggt förarbete till Jesper Williamssons 2-1-mål och står den här säsongen noterad för 36 SHL-matcher där han gjort fyra mål och tre assist och är bäst i laget i plus/minus-statistiken med +3.
– Det är såklart en dröm att få skriva ett A-lagskontrakt med Rögle. Det är ju det man siktat på hela tiden och kämpat för att nå, säger Simon efter att ha skrivit på sitt första riktiga A-lagskontrakt.
Simon kom från Kungsbacka-klubben HK Kings till Rögle för att gå hockeygymnasiet och gör nu sin fjärde säsong i föreningen.
Trots att han är så ung så har Simon imponerat med sitt mogna och ansvarstagande spel samt farten i sitt spel.
– Jag försöker bara spela mitt spel och lär mig hela tiden. Det känns kul att få vara kvar i Rögle och fortsätta utvecklas och samtidigt hjälpa klubben att etablera sig i SHL, säger han.
Filip Karlsson är ett år äldre men gör redan sin fjärde säsong i Rögles A-lag. Filip är en av flera spelare i A-laget som är fostrad i Rögle och gått hela den långa vägen från Björnligan och ända upp i A-laget.
Filip är en stabil tvåvägscenter som haft en positiv utvecklingskurva säsong efter säsong. En oerhört träningsflitig och seriös hockeytalang. I vinter har Filip gjort fyra mål och tio assist på 42 matcher.
– Det fanns inget att tveka på, Rögle är min klubb sedan jag var liten och jag har haft en bra utveckling här. Jag känner att jag i Rögle har en fortsatt bra möjlighet att utvecklas som hockeyspelare. Jag är glad över att ha skrivit på ett nytt kontrakt med min moderklubb, säger Filip.
Sportchef Carlsson:
– Killarna är lite av våran framtid. Både Filip och Simon är moderna hockeyspelare, de har bra teknik, är bra skridskoåkare och gått genom vårt hockeygymnasium. Jag tycker de har kommit starkt den här säsongen och fått sitt riktiga genombrott den här säsongen.
Både Filip och Simon har skrivit på för ett år till.
Natten till torsdagen stängdes också transferfönstret. Det enda som hände för Rögles del är att lovande junioren Lucas Elvenes även registrerades för allsvenska Timrå, något som jämngamle Timothy Liljegren sen tidigare också är.
– De ska spela vidare hos oss men kan, om vår säsong tar slut för både J20 och A-lag, spela vidare i Timrå. Det kan vara bra för dem eftersom de är aktuella för att spela J18-VM senare i april, förklarar ”Masken”.