Tambellini uttagen till Kanadas OS-trupp: ”Det betyder allt”
Publicerad: 2022-01-25
Intervju
Adam Tambellini är uttagen i Kanadas trupp till OS i Peking, en dröm som går i uppfyllelse. – Att få representera Kanada är något man drömmer om som barn, säger han.

Under tisdagen presenterades den 25 man stora truppen som ska representera Kanada i OS. Med på listan över spelare finns Rögles forward Adam Tambellini.

– Jag är väldigt glad över att ha kommit med, det kommer bli en häftig upplevelseatt få representera Kanada, säger han.

Vad betyder det att få chansen att spela ett OS?

– Det betyder allt, det är en sån sak som är större än sporten i sig. Det är den högsta nivån av idrottande och det är väldigt prestigefyllt att vinna. Det är kanske en once-in-a-lifetime-chans för mig och det kommer bli väldigt coolt.

OS-hockeyn under 2000-talet är starkt förknippat med kanadensisk dominans. Vanligtvis är platserna i de bästa nationerna reserverade för NHL-spelare, där Kanada är hemland för många av världens bästa spelare. Sedan OS i Salt Lake City 2002 har de kanadensiska herrlaget vunnit turneringen tre gånger av fem möjliga. Nu är Tambellini en de 25 som ska bära den starka traditionen vidare.

– Att få representera Kanada är något man drömmer om som barn. Hockeyn är så enormt stor där och man får se några av världens bästa spelare spela i den kanadensiska tröjan. Jag minns att jag tittade när de vann 2002, 2010 och 2014 och även om det klart är lite annorlunda den här turneringen är det häftigt att vara en av de utvalda spelarna, säger han.

Precis som i OS i PyeongChang för fyra år sedan är inga NHL-spelare med. Istället är det de bästa spelarna utanför världens bästa liga som ska slåss om medaljerna. Flera av spelarna har erfarenhet av spel i NHL, inte minst legendaren Eric Staal med nästan 1300 NHL-matcher under bältet.

– Omständigheterna ger möjligheten för oss som inte spelar i NHL att uppleva det här och jag tror att det är speciellt för alla oavsett vilka som ingår i laget. Men att vara ansedd som en av de bästa kanadensarna utanför NHL är en stor ära för mig, säger Tambellini.

Joel Nordström