Rögle förlänger med Éric Gélinas
Publicerad: 2019-04-26
Lagbygget 19/20
Med sitt tunga skott från blålinjen gav han Rögles powerplay en ny dimension i slutskedet av säsongen. Nu är det klart att backen Éric Gélinas stannar kvar i Rögle som förlängt kontraktet med den hårdskjutande kanadensaren med två år till.

– Jag fick lite för kort tid i klubben förra säsongen men jag gillade allt. Så jag är mycket glad över att få stanna och vara med och bygga vidare på det som påbörjats, säger Éric Gélinas.

Den 193 centimeter långe NHL-meriterade backen kom till Rögle sent förra säsongen, precis före att transferfönstret stängde den 15 februari, från spel i KHL-laget Slovan Bratislava.
Éric, som inledningsvis hämmades av en mindre skada, spelade de åtta sista grundseriematcherna samt slutspel. Med sitt tunga och välriktade skott blev han ett rejält hot från blålinjen och en viktig hörnsten i Rögles powerplay.
– Flytten till Rögle förra säsongen gjorde att jag fick tillbaka glädjen för hockeyn, Rögles fans var grymma och atmosfären i hallen på hemmamatcherna var otrolig. Jag följer lagbygget på nätet och ser fram emot att komma tillbaka och ge fansen ännu mer att glädjas över, säger Éric.

Rögles sportchef Chris Abbott är mycket nöjd över att ha säkrat upp Éric på två nya år:
– Éric kom till oss sent på säsongen men visade snabbt att han är en stabil allround-försvarare. Med sin rutin från NHL och professionella inställning och viljan att tävla varje dag kommer han att bli en förebild för alla våra yngre spelare. Genom att skriva ett flerårskontrakt med oss visar Éric, som är i sin bästa ålder, att han ser potentialen i den här föreningen, säger Chris.

Fakta/Éric Gélinas
Född: 8 maj 1991 i Vanier, Ontario Kanada.
Längd/vikt: 193 cm/98 kg.
Skjuter: Vänster.
Position: Back.
Draftad: 2009 av New Jersey i andra rundan (54:e spelare totalt).
Karriär i korthet: 189 NHL-matcher för New Jersey Devils och Colorado Avalanche. 14 mål, 41 assist, 55 poäng, 92 utv. minuter, -16. 236 AHL-matcher där han gjort 102 poäng varav 39 mål. 177 utv. min. Kom till Rögle precis innan transferfönstret stängde i februari. Hann spela åtta grundseriematcher och två slutspelsmatcher.
Statistik i Rögle: 10 matcher, 2+3=5 poäng, 6 utv min, -4.
Aktuell: Har förlängt med Rögle BK med två säsonger, till och med 20/21.

Huvudpartners