Sent avgörande - Färjestad vann match 2
Publicerad: 2022-04-18
Albert Johansson gjorde 2-1 för Färjestad med bara 2:27 kvar att spela av det andra mötet i semifinalserien. Det blev slutresultatet i match 2 och Färjestad leder nu med 2-0 i matcher.

Färjestad har kopplat grepp om semifinalen mot Rögle. Värmlänningarna har vunnit båda de inledande matcherna och nu står det 2-0 i serien. Match 2 avgjordes sent i den tredje perioden genom Albert Johansson som prickade in ett slagskott från blålinjen.

Christoffer Rifalk, som missade match 1, var tillbaka i Rögle-kassen. Han gjorde sin första start sedan match 5 mot Oskarshamn i kvartsfinalen. Daniel Zaar gjorde Rögles mål i matchen.

– Vi har några bra byten tidigt i första perioden, men det går inte riktigt vår väg. Efter powerplay-spelet och under sista halvan tycker jag Färjestad tar över med sin intensitet och hur de spelar med pucken, säger Cam Abbott.

Anton Bengtsson var nära att ge Rögle ledningen efter bara 40 sekunder, men Färjestads målvakt Dominik Furch räddade med benskyddet. Rögle fick också ett tidigt powerplay, men fick bara till ett avslut mot Färjestads-kassen. Efter det tog Färjestad över mer och mer och till slut kom också 1-0.

Efter en tekning i egen zon vände Färjestad snabbt och efter fint samarbete från Joakim Nygård och Per Åslund hamnade trissan hos Gustav Rydahl som styrde in Karlstad-lagets ledningsmål. Färjestad vann till slut skotten med 11-5 i den första perioden.

Mittperioden tillhörde till stora delar även den Färjestad. Men hemmalaget lyckades inte utnyttja någon av sina 14 målchanser och när 40 minuter var spelade stod det 1-1 på tavlan. Detta sedan Daniel Zaar kvitterat med 1:42 kvar att spela. Rögle-forwarden fick pucken av Adam Tambellini i slottet, snurrade runt och skickade in kvitteringen.

– Det var svårt att göra saker med pucken och ha självförtroende med den i den andra perioden. Det är inte mycket att vara nöjd med över de två första periodenrna. Det var vitkigt att vi fick in kvitteringen och vi redde ut en del av de stormar vi hamnade i, säger Abbott.

Rögle spelade upp sig i den tredje perioden och hade lägen att ta ledningen med 2-1. Bland annat missade Adam Tambellini pucken när han serverades öppet mål sv Dennis Everberg i inledningen av perioden.

– Jag tycker vi spelar mer vårt spel i tredje, det kan vi kanske ta med oss. Men vi måste bli bättre, inklusive jag själv. Det är först till fyra, de här två första har inte gått som vi velat, men vi har fortfarande mycket i våra händer med start två dagar från nu, säger Abbott.

Match 3 spelas i Ängelholm på onsdag.

Notera att … Frederik Dichow är namngiven målvakt mellan Rögle och Kristianstad som han spelat för den här säsongen och backade upp Rifalk i match 2… Rögle saknade Calle Clang, Leon Bristedt, Oskar Stål Lyrenäs, Tony Sund (dag-för-dag) samt Erlend Lesund …

EFTERSNACK

{!A}