Rögle värvar center från HV71
Publicerad: 2019-04-11
Lagbygget 2019/20
Det har blivit dags att presentera kommande säsongs första nyförvärv. Rögle BK har gjort klart med 25-årige centern Anton Bengtsson från HV71.

– Jag har haft en bra dialog med Rögle längs vägen och klubben har något jätteintressant på gång som jag gärna vill vara med på. Jag har varit länge i HV71 och kände att det var dags att prova på något nytt och pröva mina vingar så timingen är helt rätt, säger Anton Bengtsson om flytten söderut.
Rögles sportchef Chris Abbott är mycket nöjd med att ha lyckats locka till sig den småländske centern:
– Anton är i sin bästa ålder som hockeyspelare, en smart tvåvägscenter och mycket bra skridskoåkare som kommer att addera fysik och stabilitet i mitten på banan. Även om han bara är 25 år så är han redan rutinerad med över sex säsongers spel i SHL, säger Rögles sportchef Chris Abbott i en kommentar.

Anton Bengtsson kommer från Nässjö och flyttade till HV71 när han gick upp i J20. Under andra junioråret i Jönköping fick han debutera i A-laget och tog en ordinarie plats. Han har sedan dess spelat sex hela säsonger i SHL för HV71, totalt 324 grundseriematcher och 51 slutspelsmatcher och var med och vann SM-guld våren 2017.
– Det har verkligen gått snabbt, jag har hunnit vara med några säsonger nu och samlat på mig mycket erfarenhet och vet vad som krävs för att vinna. Och det är något jag tar med mig ner, jag ser fram emot nästa säsong, säger Anton.

Flera av Antons lagkamrater från guldlaget 2017 finns i Rögle numera, anfallarna Ted Brithén och Erik Andersson och så klart sportchefen Abbott:
– Jag känner Anton väl från mina år i HV71 då vi spelade ihop och jag vet att i Anton får vi en ledartyp och en stabil offensiv produktion som vi söker efter, säger Chris. Kontraktet med Anton Bengtsson är på två år.

Fakta/Anton Bengtsson
Född: 13 maj 1993 i Nässjö.
Längd/vikt: 182 cm/80 kg.
Position: Forward.
Skjuter: Vänster.
Moderklubb: Nässjö HC.
Landskamper: 5 A-landskamper.
Draftad: -.
Karriär: Nässjö-talangen gick till HV71 som junior och redan andra året i klubben knep han en plats i SHL-laget. Har gjort nästan sju hela säsonger i SHL och var med och vann SM-guld våren 2017. Har totalt spelat 324 grundseriematcher i SHL samt ytterligare 51 slutspelsmatcher.
Aktuell: Har skrivit på ett tvåårskontrakt med Rögle BK, över säsongen 2020-21.