Rögle gör klart med finsk VM-back
Publicerad: 2021-06-19
Lagbygget 2021-22
Backen Tony Sund är klar för Rögle BK. Det meddelade general manager Chris Abbott under lördagen. – Han har väldigt stor potential att bli en riktigt bra back i SHL och han jobbar mot att spela i NHL de kommande åren, säger Abbott.

Tony Sund kommer senast från HC Davos i den schweiziska ligan dit han kom i slutet av förra säsongen från Dinamo Riga där han inledde säsongen. 25-åringen gjorde elva assist på 34 matcher med Riga och en assist på fem matcher med Davos. Han gjorde också tre slutspelsmatcher med den Schweiziska klubben.

– Det känns bra. Jag har haft en lång säsong här och när det kom upp med Rögle kändes det bra direkt. Jag hade ett bra snack med Chris som presenterade Rögle på ett bra sätt. Det ka bli roligt att köra igång i augusti, säger Sund.

Sund fick också en plats i den finska trupp som tog silver i Hockey-VM i Riga under maj och juni. Sund gjorde två mål och två assist på tio matcher

– Han är en väldigt lovande ung back som senast spelat VM med Finland. Han har en bra skridskoåkning och är en stabil tvåvägsback som kan spela både i powerplay och i boxplay, säger Abbott.

Innan Sund lämnade Finland för KHL spelade han tre hela säsonger i finska Liiga, två i Sport och en i TPS Åbo. 2019 skrev Sund på ett ettårskontrakt med San Jose Sharks, men blev utlånad till TPS. Sharks har fortfarande hans rättigheter.

Kontraktet med Rögle är skrivit över kommande säsong.

Peter Ekholm