Tvåvägscenter klar för Rögle
Publicerad: 2019-01-03
Nyhet
Rögle BK förstärker de offensiva leden. 26-årige kanadensiske centern Matt Carey från Karlskrona är klar för resten av säsongen och ansluter till laget till fredagens träning innan avresan till Gävle och lördagens bortamatch mot Brynäs.

En stabil tvåvägscenter med attityd och en bra tekare – så beskrivs Rögles första nyförvärv 2019.
– Jag är mycket glad över att Matt Carey kommer att representera Rögle BK för resten av säsongen. Matt är en mycket bra tekare och som alltid jobbar hårt och tävlar över hela banan, säger Rögles sportchef Chris Abbott.
Matt Carey kommer från allsvenska Karlskrona som han nu lämnar för att spela i SHL:
– Det är en del av det här jobbet, att flytta. Jag har trivts i Karlskrona och kommer att lämna många vänner men ser fram emot chansen att få spela i SHL med Rögle. Det ska bli riktigt roligt, säger Matt.

Matt Carey kommer ursprungligen från Hamilton i Kanada och efter en framgångsrik junior- och collegekarriär fick han chansen att spela NHL-hockey i Chicago Blackhawks direkt efter college. Han spelade två matcher och gjorde ett mål.
– Jag fick göra mål på Pekka Rinne i Nashville, ett speciellt minne, säger han.
Efter tre hela proffssäsonger i mestadels AHL kom han till Leksand mitt i förra säsongen. Inför den här säsongen skrev Karlskrona kontrakt med den hårt arbetande centern. Nu, halvvägs in i säsongen, väntar nästa utmaning: att hjälpa Rögle till slutspel.
– Jag gillar att spela i Sverige, jag har definitivt utvecklat mitt spel under tiden här. Att jobba hårt och tävla är fortfarande en viktig del av mitt spel men jag har blivit mer av en framspelare. Det finns många skickliga spelare i det här landet och den större rinken utmanar din teknik och spelsinne.
Matt Carey beskrivs av många som en attitydspelare:
– Jag försöker alltid vara den som jobbar hårdast ute på isen, det är ett av mina signum. Och sen är jag bra på att gå innanför skinnet på motståndarna.
Matt lämnar Karlskrona under torsdagen och tränar med Rögle för första gången på fredag. I Rögle kommer han att åter bli lagkamrat med backen Daniel Bertov – de spelade ihop i Leksand förra säsongen.

Fakta/Matt Carey
Född: 28 februari 1992 i Hamilton, Kanada.
Längd/vikt: 184 cm/86 kg.
Skjuter: Vänster.
Position: Forward.
Junior/college: Hamilton Red Wings och Toronto Jr Canadiens, därefter St Lawrence University i NCAA.
Karriär: Efter en stark collegesäsong fick Matt chansen i Chicago Blackhawks i NHL där han gjorde ett mål på två matcher. Därefter AHL innan han kom till Leksand under förra säsongen och därefter Karlskrona den här säsongen.
Aktuell: Klar för Rögle resten av säsongen.