Rögle BK lånar in Västerviks poängkung
Publicerad: 2018-12-16
Nyhet
Rögle BK lånar in en anfallare. Allsvenska Västerviks poängkung, amerikanen Trevor Mingoia, ansluter till laget i morgon och kan spela redan i onsdagens hemmamatch mot Brynäs. Låneavtalet med Västervik gäller till och med den 5 januari och innefattar fem matcher med Rögle i SHL.

– Jag är verkligen tacksam mot Västervik som lånar ut mig till Rögle och låter mig få den här möjligheten och även mot Rögle som ger mig en chans att spela i den högsta ligan. Jag är mycket upprymd och förväntansfull, säger Trevor Mingoia.
Amerikanske anfallaren Trevor Mingoia gör sin första säsong i Sverige i vinter. Efter en framgångsrik karriär i college (främst Providence) blev Trevor proffs och har gjort två säsonger i AHL och ECHL.
Inför den här säsongen valde Trevor att flytta över Atlanten och fortsätta sin karriär i Europa.
– Jag ville ha en ny utmaning och var nyfiken att testa på att spela i europeiska rinkar. Sverige var ett av mina främsta alternativ och jag är tacksam att jag fick chansen i Västervik. Jag trivs med de större rinkarna och har utvecklat mitt spel här, säger Trevor.

På 26 matcher i Västervik har Trevor gjort åtta mål och 16 assist och är lagets främste poängplockare. Han gjorde ett av målen i Västerviks segermatch borta mot Västerås i går, lördag.
– Jag är nöjd med min första tid här. Jag har normalt sett varit den som skjuter och avslutar men här i Sverige har jag blivit mer av en framspelare, det känns som jag utvecklat fler sidor av mitt spel och nu ser jag fram emot att få testa SHL, säger Trevor som reser till Ängelholm under söndagen och tränar med Rögle på måndag förmiddag.
– Jag är spänd och förväntansfull. Jag kommer att göra mitt bästa och försöka passa in så bra som möjligt.
Trevor kommer därmed att missa några matcher för Västervik i allsvenskan:
– Det är såklart olyckligt men samtidigt så kan det ge en positiv effekt framöver, säger Trevor.

Rögles sportchef Chris Abbott är förväntansfull över att få se Trevor i Rögles dress:
– Trevor har gjort en mycket bra första halva i allsvenskan med Västervik. Det är en stark och speedig anfallare som kommer att tillföra en hel del offensiva kvaliteter i vårt lag. Vi ser verkligen fram emot att Trevor ansluter till vår trupp under de kommande fem matcherna och vill tacka Västervik för att de låter det här bli möjligt, säger Rögles sportchef Chris Abbott.
Inlåningen av Trevor Mingoia kommer lägligt eftersom två av Rögles anfallare, Nils Höglander och Lucas Elvenes, är med i den svenska JVM-truppen och kan vara borta till den 6 januari.

Fakta/Trevor Mingoia
Född: 18 januari 1992 i Fairport, New York, USA.
Längd/vikt: 180 cm/86 kg.
Position: Anfallare.
Skjuter: Höger.
Statistik i Västervik: 26 matcher, 8 mål+16 ass=24 poäng, 18 utv min, -6.
Aktuell: Inlånad till Rögle BK fram till och med 5 januari.