Meriterad målvakt klar för Rögle BK
Publicerad: 2020-04-14
Nyhet
Rögle har skrivit kontrakt med välmeriterade målvakten Johan Gustafsson. Den 28-årige burväktaren, närmast från tyska Adler Mannheim, har skrivit på ett ettårskontrakt. Tillsammans med Christoffer Rifalk kommer Johan att utgöra Rögles målvaktsbesättning i A-truppen kommande säsong.

Två SM-guld, tre CHL-titlar och VM-guld både med Tre Kronor och Småkronorna – det är en välmeriterad spelare som tar plats i Rögles omklädningsrum kommande säsong. Efter ett år i tyska ligan är Johan Gustafsson redo för svensk ishockey igen.
– Det känns fantastiskt kul att vara klar för Rögle, vi (familjen) ser fram emot att komma ner och göra oss hemmastadda i Ängelholm. Efter att ha sett uppsvinget som klubben gjort de senaste åren så var det ett väldigt enkelt val för mig, det känns inspirerande, säger Johan Gustafsson i en kommentar.

Rögle blir Johans fjärde SHL-klubb i en karriär som varit väldigt lyckad. Förutom VM-guld både med Tre Kronor och Småkronorna hann han vinna två SM-guld och tre CHL-titlar under fyra säsonger i Frölunda innan det blev tyska ligan i vintras. Laget slutade tvåa i ligan men precis som i alla andra ligor blåstes spelet av när slutspelet skulle börja.
– Det kändes konstigt men förståeligt med tanke på vad som hände i hela världen.
Han ser fram emot att komma till Rögle och ha Catena Arena som hemmaplan:
– Catena Arena är den roligaste hallen att spela i, det är inget jag säger för att jag skrivit på för Rögle. Alla man pratar med säger samma sak. Det är kompakt och bra tryck där fansen skapar en otrolig stämning, säger Johan.

Sportchef Chris Abbott är nöjd med att ha landat Johan Gustafsson:
– Johan är en väldigt rutinerad målvakt som vet vad som krävs för att vinna. Han har en bra inställning och vill utvecklas för att ta sitt spel till en ännu högre nivå hos oss, säger Chris.

Namn: Johan Gustafsson.
Född: 28 februari 1992 i Köping.
Längd/vikt: 187 cm/90 kg.
Position: Målvakt.
Plockar: Vänster.
Moderklubb: Köping HC.
Landslag: Har spelat i samtliga svenska ungdoms- och juniorlandslag och Tre Kronor. Två U18-VM, ett JVM och ett VM. VM-guld 2013, JVM-guld 2012, U18-VM-silver 2010. Draftad: 2010, i sjätte rundan (159:e spelare totalt) av Minnesota Wild.
Karriär: Svenskt målvaktslöfte fostrat i Köping, debuterade i SHL för Färjestad säsongen 09/10 som J18-spelare. Två starka SHL-säsonger för Luleå gav han ett NHL-kontrakt med Minnesota där det blev två säsonger i AHL. Återvände herm till Sverige och Frölunda där han under fyra säsonger varit med om att vinna två SM-guld och tre CHL-titlar. Spelade senaste säsongen i Adler Mannheim i tyska ligan.
Aktuell: Har skrivit på ett ettårskontrakt med Rögle BK.