Rögle nollade Tingsryd i toppmötet
Publicerad: 2020-02-06
J18
J18 tog ett stort steg mot serieseger och en sextondelsfinal i SM genom att besegra toppkonkurrenten Tingsryd med 3-0 hemma i Catena Arena. Det sedan Max Lundgren storspelat mellan stolparna, och sett till att hans lagkamrater kunde behålla ledningen när matchen stod och vägde.

Det handlade om en sexpoängsmatch i ordets rätta bemärkelse. Rögle hade inför nedsläpp tre poäng ned på de jagande smålänningarna, och med det en fin möjlighet att att rycka från i striden om serieseger.

Två storspelande målvakter såg dock till att det var ovisst hur poängen skulle fördelas ända fram till slutminuten. Först med halvannan minut kvar på klockan punkterade Oscar Johnsson matchen med sitt 2-0, innan han fastställde slutresultatet till 3-0 i tom bur 27 sekunder senare.

Då hade Rögle lett matchen sedan tre minuter in, då Sebastian Törnqvist stött in en målvaktsretur. Därefter handlade det om ett 60 minuter långt ställningskrig, som Mathias Tjärnqvists mannar gick segrande ur. Inte minst tack vare målvakten Max Lundgren (bilden), som stod för ett par enorma räddningar då Tingsryd jagade. Vassast var sannolikt sidledsförflyttningen till hans högra stolpe sedan Rögle slarvat med pucken i powerplay. Tingsrydsspelaren såg ut att ha öppet mål, men Röglekeepern fick ut ett benskydd.

– Jag försöker läsa avslutet, ser att han går till höger, så jag försöker bara lägga ut benet för att stänga längs isen, säger målvakten om räddningen.
– Att få hålla nollan bygger naturligtvis självförtroende inför fortsättningen. Vi vill ta oss till slutspelet, och då är enda vägen att vinna serien.

Eftersom Troja/Ljungby hemmabesegrade serietvåan Mariestad med 5-2, har nu Rögle fem poäng tillgodo ned till västgötarna inför söndagens seriefinal i Mariehus Arena. Mariestad har dock en match mindre spelat.

Andreas Ljunggren