Finsk back klar - Almen Bibic lämnar
Publicerad: 2017-12-09
Nyhet
Rögle BK har gjort klart med en ny försvarare. Rutinerade finske backen Janne Jalasvaara, 33, ansluter till laget nästa vecka. Samtidigt är det klart att backen Almen Bibic lämnar.

Röglespelarna fick tre dagars ledigt efter segern borta mot HV71 i Jönköping i går kväll. När de kommer tillbaka på tisdag eftermiddag har de fått en ny lagkamrat.
Rutinerade finske försvararen Janne Jalasvaara, med 15 säsongers spel på högsta nivån i Finland och KHL samt finska landslaget, är klar för Rögle.
– Jag är medveten om lagets tuffa läge men ser fram emot att komma till Rögle och hjälpa laget. Jag gillar att spela en tuff och fysisk ishockey, säger Janne Jalasvaara.

Den nye Röglespelaren var förra säsongen lagkapten i KHL-laget Kunlun Red Star och beskrivs som en stabil tvåvägsback med bra ledaregenskaper.
Rögles sportchef Chris Abbott är nöjd med tillskottet:
– Janne är en rutinerad back som ska hjälpa oss, främst i vår egen zon. Jag har bara hört goda saker om honom. Han är stabil och rejäl i sitt spel och bra i box play. Han tillför mycket erfarenhet vilket är bra, säger Chris.
Janne Jalasvaara kommer att vara på plats i Ängelholm när träningen återupptas på tisdag.
En vecka senare är det omstart i SHL, för Rögles del väntar derby hemma mot Malmö tisdagen den 19 december.

En annan försvarare lämnar samtidigt truppen. Rögle BK och spelaren Almen Bibic har kommit överens om att avsluta samarbetet. Almen kom till Rögle på lån från Leksand hösten 2013 och har spelat i Rögle sen dess.
– Vi i Rögle BK vill tacka Almen för hans insatser i Rögletröjan de senaste åren och önskar honom all lycka till i sin framtida karriär. Almen är en bra människa och hans arbetsmoral, inställning och passion för ishockey, Rögle BK och Ängelholm har gjort honom till ett föredöme för många och hjälpt Almen till en karriär som nu fortsätter någon annanstans, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

Almen Bibic har spelat drygt 200 matcher i Rögledressen men fått begränsat med istid under hösten och varit skadad de senaste veckorna. Nu lämnar han Rögle för Linköpings HC.
– Det är så här det fungerar i hockeyns värld. Det är med blandade känslor jag lämnar. Jag är tacksam för att jag fick chansen i Rögle BK och utvecklats här. Jag vill från mitt hjärta sända ett jättestort tack till fansen som stöttat mig och laget under de här åren. Men flytten är det bästa både för mig och Rögle, säger Almen.